Societat

CiU i ICV portaran al Congrés les irregularitats d’Adif

Infraestructures

Les irregularitats d’Adif al Prat de Llobregat arribaran al Congrés. El portaveu de CiU a la comissió de Foment, Pere Macias, i el diputat d’ICV Joan Herrera presentaran una bateria de preguntes per demanar explicacions al ministeri.

Convergents i ecosocialistes volen aclarir per què un punt d’avançament i estacionament de trens (PAET) del TGV al Prat s’ha construït gairebé del tot abans d’adjudicar els treballs legalment. Com va destapar ahir l’AVUI, el PAET –una estació d’emergència per evacuar passatgers en cas d’avaria– està pràcticament fet quan ni tan sols s’han obert les pliques que contenen les ofertes de les empreses que s’han presentat al concurs.

La licitació va ser anunciada al BOE del 4 de juny passat i es presentava com un procediment obert al qual podien presentar-se les constructores que ho volguessin. Tanmateix, l’empresa Isolux Corsán treballava en el PAET des de l’octubre.

Els portaveus d’Adif, l’empresa de Foment que gestiona les infraestructures ferroviàries, van donar la seva versió dels fets ahir a dos quarts de deu de la nit. La primera consulta s’havia fet dijous a dos quarts de set de la tarda, una hora i mitja abans de publicar el primer avançament de la notícia a l’AVUI.cat. Ahir al migdia es va tornar a demanar una resposta: encara no n’hi havia cap, i tampoc va arribar durant la tarda.

Mentrestant, Pere Macias abordava el president d’Adif, Antonio González, als passadissos del Congrés, on tots dos seguien la compareixença de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, sobre l’accident de Barajas. Macias va preguntar oficiosament a González per les irregularitats del Prat, i la resposta va ser que el president d’Adif no en sabia res. “Ara utilitzarem els mecanismes parlamentaris per demanar que el cas s’aclareixi. Farem preguntes parlamentàries i si la resposta no és satisfactòria demanarem alguna compareixença”, va avançar Macias.

Unes tres hores després d’aquesta trobada informal entre Macias i González, ja negra nit, arribava la resposta d’Adif a l’AVUI. “S’han hagut d’avançar part de les obres per evitar alterar els horaris del pas del TGV quan arribés el moment de fer-les, que és el que hauria passat si esperàvem a completar el tràmit administratiu”, argumentava la portaveu de la companyia a Catalunya. Per aquesta raó, segons Adif, s’ha ampliat sobre la marxa el contracte d’Isolux Corsán, adjudicatària del tram del TGV que passa pel Prat de Llobregat.

Les ampliacions de contracte, fins a un marge que sol fregar el 20% del valor de l’obra, estan previstes per la llei. Però el que no té cap explicació és que les obres ja fetes continuïn constant en un altre projecte, independent, que s’ha tret a concurs públic posteriorment. 

És a dir: hi ha una obra de 18 milions d’euros pendent d’adjudicar i l’empresa guanyadora es trobarà la meitat de la feina feta. Com a mínim, hi ha instal·lats els ascensors, les escales mecàniques, les escales fixes, els edicles que els protegeixen i la pèrgola que ho cobreix tot. “Però falten la megafonia, les alarmes, instal·lacions elèctriques i el mobiliari urbà, entre altres coses”, argumenta Adif. El 10 de setembre se sabrà quantes empreses s’han presentat al concurs i quina l’ha guanyat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.