Societat

lA CRÒNICA

La ‘Tirona' dels ous daurats

Era difícil que un negoci privat pogués fer una inversió de prop de 300.000 euros

Són els de Banyoles als qui els pertoca vendre's als turistes. Ahir, vaig fer una passejada amb el catamarà Tirona –el primer viatge després de dos anys i dos mesos i quasi tres estius– per l'Estany i, què volen que els digui? Va ser un plaer. Entre les onze i les dotze lluïa el sol, el dia era molt clar, l'aigua ben blava i vaig veure altres perspectives sobre el conjunt que formen les pesqueres, les instal·lacions del Club Natació Banyoles, els arbres de la vora, el Mont de teló de fons... I tot sobre una embarcació amb motor elèctric que es movia i només s'escoltava la fresa de l'aigua. Ja els he dit que són els de Banyoles que han de vendre l'Estany, els passeigs amb barca –també hi haurà barquetes de rems– i tot allò que ells mateixos vulguin. I és precisament aquest l'argument de més pes de l'equip de govern a l'hora de justificar la compra de la Tirona, l'antiga Anna, que ha comportat crítiques de l'oposició pel cost i el difícil moment econòmic general.

Per això, l'alcalde va voler remarcar que la Tirona –el nom el van escollir els escolars de Banyoles i fa referència a una antiga barca amb coll de cigne– és una icona turística i un reclam necessari per a la ciutat documentada ja el 1658. “La compra de la Tirona ha estat oportuna per al turisme i tot allò que l'envolta, és a dir, els negocis, que se'n beneficiaran directament i indirectament”, va dir. Hi ha el reclam, però, ara, caldrà fer entrar els visitants al centre de Banyoles, amb rutes, visites guiades... El Tren Pinxo, el carrilet turístic, hi ha d'ajudar.

Segons l'alcalde, esperen que la barca passegi les 40.000 persones l'any que abans havia passejat l'Anna. I quines persones? Doncs, a l'estiu, un públic més general i familiar i, a l'hivern, escolars i gent gran. Així, doncs, la Tirona ha de ser un revulsiu d'un sector turístic, ara, sota mínims.

Bregat en la batalla política, Miquel Noguer va donar també arguments econòmics, estratègics i d'oportunitat. Amb un “ara era el moment de fer-ho”, va voler justificar l'adquisició d'un catamarà que ja havia comprat a l'anterior propietari de l'Anna un empresari turístic de Mallorca per fer passejades a cala Rajada. Noguer va explicar que els hagués agradat que la iniciativa de la barca fos privada, però que, en el context actual, era difícil que un negoci privat pogués fer una inversió de prop de 300.000 euros –150.000 per la compra i la resta per restaurar-la–, o bé trobar el crèdit necessari.

L'alcalde va afegir-hi que, en moments com l'actual, és bo que l'Ajuntament de Banyoles hagi pres la iniciativa de comprar i posar sobre l'Estany la barca Tirona. “Quan l'escenari està com està, és bo que l'Ajuntament actuï”, va afirmar, tot remarcant que l'operació s'ha pogut fer perquè el romanent de tresoreria de l'exercici pressupostari del 2011 ha estat postiu i, perquè hi ha hagut l'oportunitat de comprar el catamarà quan ja havia estat venut per marxar.

I, finalment, va voler deixar clar que el cost d'aquesta operació serà zero per a les butxaques del banyolins, perquè s'amortitzarà amb la concessió a raó dels 12.000 euros que ha pagat la concessionària, Naviliera Les Goges de Begur, i els 70 cèntims d'euro per bitllet que rebrà per la concessió i l'ús del bé comunal de l'Estany.

El patró de la barca i propietari de la concessionària Les Goges, Xavier Guillén, estava especialment emocionat ahir amb el primer viatge de la Tirona. Així ho va fer saber a tot el passatge –a part de Noguer, el director general d'Administració Local, Joan Cañada; el president del Consorci de l'Estany i alcalde de Porqueres, Salvador Ros, i diversos regidors de Banyoles– per la megafonia. Guillén va agrair també al consistori el suport i les facilitats que ha tingut i va desitjar a la Tirona “un viatge ben llarg”. L'empresa té un mariner i una administrativa que també té cura de la promoció turística del servei.

La Tirona és una embarcació que té una capacitat per a un total de 80 passatgers. El punt de sortida i arribada és l'oficina de turisme de l'estany de Banyoles i els horaris de sortida són cada hora en punt de deu del matí a vuit del vespre. El preu general és de 7 euros, amb descomptes especials per a gent gran, nens menors de 5 anys i, entre altres casos, per als veïns de la ciutat.

La Tirona navega per aigües que són un bé comunal local i, per això, ha estat matriculada a Banyoles amb el número BAN0116BM. Això, la fa encara més banyolina. És una de les notes curioses d'aquest servei turístic, el qual s'ha de convertir en un revulsiu per a la ciutat. Els de la Naviliera Les Goges ho tenen clar. No van perdre ni un minut. A les quatre de la tarda d'ahir, ja van omplir l'embarcació d'usuaris que van celebrar poder gaudir d'una passejada amb barca i disfrutar un espai natural d'un alt interès ecològic.

Ho va afirmar el patró del catamarà: “Esperem que la Tirona tingui un llarg viatge.” Això, és el que esperen tots els veïns de la capital del Pla de l'Estany.

Els temps són difícils i aquesta embarcació pot ser la icona turística que els ajudi a sortir del pou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró