Societat

La línia s'acaba vint anys després que la de Sevilla

Un Consell de Ministres del 1988 va declarar prioritàries les rutes cap al sud i cap a Barcelona, però la xarxa cap a Andalusia es va estrenar el 1992

L'obra ha acumulat innombrables retards

L'estrena avui de la línia del TAV que connecta Barcelona amb Girona i Figueres serà la culminació d'un projecte que ha estat sinònim d'incompliments i retards. L'entrada en funcionament de l'alta velocitat catalana es completarà més de dues dècades després que es posés en funcionament la línia de Madrid a Sevilla, que es va estrenar l'any 1992.

Just quatre anys abans, un Consell de Ministres declarava prioritàries les línies del TAV de Madrid a Sevilla, i també la connexió des de la capital espanyola cap a Barcelona i la frontera francesa. La decisió política, però, va permetre que en quatre anys es construís la línia cap al sud de l'Estat i que la xarxa fins a Figueres no s'hagi completat fins a 24 anys després que l'Estat la declarés prioritària.

Durant molts anys, la data fixada perquè l'alta velocitat connectés Catalunya amb Europa era l'any 2004. Un termini que no es va complir, i, de fet, Barcelona no va rebre els primers combois del TAV per anar cap a Madrid fins al febrer de l'any 2008. D'altra banda, Figueres rep dos combois de TGV que l'enllacen amb París des del desembre de l'any 2010.

Els túnels urbans

L'obra des de Barcelona fins a Figueres, un trajecte d'uns 130 quilòmetres, haurà acabat suposant una inversió de 4.200 milions d'euros. Ha representat una autèntica obra d'enginyeria bàsicament pel que fa al pas subterrani per les ciutats de Barcelona i de Girona. Les tuneladores Barcino i Gerunda van ser les encarregades de fer els túnels urbans de gran complexitat, en passar a tocar de patrimoni i de zones densament poblades.

A l'abril, directes a París

L'estrena d'avui de la infraestructura encara serà parcial, ja que el passatgers que vagin a París hauran de canviar de tren a l'estació de Figueres-Vilafant. Això serà així fins al mes d'abril, quan es calcula que ja s'haurà arribat a un acord entre els estats espanyol i francès perquè els combois tinguin l'homologació corresponent que els permeti continuar fins a la capital francesa.

LA XIFRA

4.200
milions
d'euros s'han invertit per completar la línia del TAV des de Barcelona fins a Figueres.

Els regionals es mantenen igual, per ara

Un dels principals temors dels usuaris gironins del tren ha estat sempre que, amb l'arribada de l'alta velocitat, hi hagi una reducció de serveis dels trens regionals i els de mitjana distància. Inicialment, es mantindran els mateixos combois que hi havia fins ara, en espera de com reaccionen els usuaris. En funció del transvasament de viatgers dels trens convencionals cap als d'alta velocitat, més endavant es podrien reduir freqüències. En tot cas, fonts de la Generalitat i també de Renfe han afirmat que per ara no hi ha cap decisió presa, i que s'haurà d'esperar com a mínim mig any abans no es refaci la programació en funció de si alguns dels trens van molt buits. D'aquesta manera, l'oferta ferroviària per anar ara de Girona i Figueres cap a Barcelona es multiplicarà prop d'un 50% pel què fa als combois, i molt més en les places ofertes, ja que cada servei del TAV tindrà 397 seients. La Plataforma d'Usuaris de Renfe de les comarques gironines va insistir ahir en un comunicat que el seu objectiu és solucionar les mancances i greuges que pateix la línia fins a Portbou, com ara l'augment del 33% del temps de viatge que s'ha produït els últims anys, o bé els constants retards a causa de les obres del TAV a l'entrada de Barcelona.

o. mas



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.