Societat

El Pallars reinicia l'alerta pel projecte de la MAT de Ponent

Alcaldes i Consell Comarcal s'oposen a la línia de molt alta tensió entre Penyalba i Isona, ressuscitada ara pel ministre espanyol d'Indústria

En critiquen el traçat i sospiten que apunta a una futura connexió amb França

La decisió del Ministeri d'Indústria espanyol d'incloure la línia de molt alta tensió (MAT) entre Penyalba i Isona dins el pla de desenvolupament de la xarxa de transport elèctric 2015-2020 ha reactivat les alarmes al Pallars Jussà, on el projecte és rebutjat pels ajuntaments i el Consell Comarcal, tant pel seu traçat com per la falta de necessitat, al seu criteri, d'una nova línia d'alta tensió travessant aquest territori. Ja n'hi ha set. Una plataforma ciutadana, compartida entre els municipis de la Franja i aragonesos que també resulten afectats per la línia, també s'oposa activament al projecte.

“No hi ha cap necessitat de fer una nova línia”, va assegurar ahir l'alcalde
de Tremp, Joan Ubach. “L'únic sentit que tindria seria evacuar els excedents energètics amb una futura connexió amb França, sense aportar res al territori, perquè l'actual xarxa de distribució ja és suficient”, sosté Ubach, que es basa en un informe realitzat durant el mandat passat per Antoni Tahull, president de la subcomissió sobre el sector elèctric del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Catalunya, per encàrrec del Consell Comarcal del Pallars Jussà. L'informe sosté entre altres apunts que la subestació elèctrica del final de la línia, a Figuerola d'Orcau, al municipi d'Isona, on enllaçaria amb la MAT ja existent que va fins a Sentmenat i l'àrea metropolitana de Barcelona, està sobredimensionada. I assenyala que el traçat no és l'idoni, ja que travessa zones protegides. “El traçat que han plantejat fa un tomb que afecta molt territori quan el més lògic seria fer soterrada la línia al seu pas per Vilamitjana, cosa que permetria evitar aquest tomb i a més no afectaria l'espai on segons el pla estratègic hi ha d'anar l'heliport.”

La inclusió de la línia Penyalba-Isona en el pla de desenvolupament de la xarxa elèctrica de l'Estat 2015-2020 es va decidir en el Consell de Ministres del 16 d'octubre, amb totes les noves línies previstes, i de moment al territori no han rebut cap notificació ni de l'Estat ni de Red Eléctrica Española. El projecte, en cartera des de fa anys, es va aturar l'abril del 2012 a causa de les dificultats pressupostàries de l'Estat. Ara, se situa en l'horitzó del 2020 en la planificació de l'Estat. “Nosaltres no hem deixat en cap moment d'estar alerta”, explica l'alcalde de Tremp.

El Consell Comarcal, que coordina la negativa del territori a aquest projecte i al seu traçat, ha decidit demanar documentació a l'empresa elèctrica sobre els seus plans, i no es descarta una reunió del consell d'alcaldes per analitzar la situació.

LA FRASE

És un projecte innecessari i amb un traçat arbitrari que té molta afectació al territori
Joan Ubach
ALCALDE DE TREMP

LA DATA

17.01.11
REE
va presentar el traçat del projecte. L'únic pas fins ara és la compra de sòl per a la subestació de Figuerola.

Risc per al futur parc del Montsec

El traçat que Red Eléctrica va plantejar a l'inici del procés afecta, en el seu pas per territori d'administració catalana, dos espais naturals i un de fauna protegida. En territori d'administració aragonesa, aprofita el traçat d'una línia fallida, la que havia d'anar des de la central elèctrica d'Andorra, a Terol, fins a la població occitana de Casarilh i que no es va construir per les pressions ecologistes a l'Estat francès. Tot i això, a l'Estat espanyol es van construir les torres elèctriques fins a Graus (Ribagorça), que era es volen reaprofitar. Des de Graus, el projecte entra en territori d'administració catalana pel nord de la serra del Montsec. Precisament, el Consell Comarcal del Pallars Jussà adverteix que cada dia que passa s'afegeixen noves dificultats al trajecte plantejat per Red Eléctrica. Una és el procés iniciat al Pallars i la Noguera per declarar el Montsec com a parc natural. Això xocaria amb les pretensions de fer-hi passar les torres elèctriques per la zona. També s'assenyala que la línia va en contra dels projectes ambientals i turístics que fa anys que s'hi treballen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia