trànsit
reivindicació
La carretera dels 300 revolts
Front comú d'alcaldes al Ripollès i el Berguedà per millorar la carretera que els uneix
Connectar l'eix del Llobregat i l'eix pirinenc és una reivindicació històrica
Aquesta via és un nexe d'unió entre el Berguedà i el Ripollès
El número 3 és el que defineix l'estreta carretera que uneix Campdevànol i Guardiola de Berguedà, és a dir, les comarques del Ripollès i el Berguedà i, si es vol –i això és el més rellevant–, l'eix del Llobregat i l'eix pirinenc. I és que, en els 30 quilòmetres que separen una població de l'altra, hi ha més de 300 revolts. No en va, ha estat escenari de moltes proves internacionals de ral·li.
Fa més de dues dècades que es va plantejar que la carretera que uneix Guardiola amb Gombrèn i Campdevànol fos un bypass entre l'eix del Llobregat i l'eix pirinenc. Havia de repartir millor el trànsit, que, molts caps de setmana, col·lapsa trams del primer d'aquests eixos al Berguedà i, fins que no hi ha hagut obert el desdoblament Vic-Ripoll, als túnels de Terradellas i a les travesseres de Sant Quirze de Besora i Montesquiu, ja a la vall del Ges (Osona).
Hi ha hagut diversos intents des del territori per aconseguir aquesta connexió, però tots han fracassat. Ara els alcaldes dels municipis afectats i representants dels consells comarcals respectius s'han trobat a la Pobla de Lillet per reactivar aquesta vella reivindicació signant un manifest i per escenificar, amb la fotografia de rigor, que fan front comú.
I potser ara se'n sortiran, perquè l'economia s'està reactivant i, sobretot, perquè reclamen una millora del traçat que no és tan ambiciosa com la que es va dissenyar dècades enrere, però no per això menys funcional.
Els alcaldes de la Pobla de Lillet, Guardiola, Gombrèn, Campdevànol, Ripoll, Castellar de n'Hug, Sant Julià de Cerdanyola i Bagà, i representants dels consells comarcals del Berguedà i el Ripollès demanen en el manifest que la Generalitat inclogui la carretera B-402, GI-401/402, en “les actuacions estratègiques i prioritàries de la xarxa viària intercomarcal”. Amb la carta, que faran arribar al govern del país, remarquen que esperen “el compromís del govern per reactivar les actuacions”.
De fet, la seva petició és molt concreta, ja que volen que s'eliminin els revolts amb l'objectiu de guanyar seguretat i reduir el temps que suposa anar, per exemple, des de Guardiola fins a Campdevànol. No s'estan de recordar la importància d'aquesta via com a nexe d'unió entre el Berguedà i el Ripollès. Aquesta importància estratègica és el que ha dut l'alcalde de la Pobla de Lillet, Vicenç Linares, a impulsar el manifest arran de les cues quilomètriques que es van produir fa cosa de dos mesos a la C-16, des de Berga fins al túnel del Cadí. Aleshores, molts vehicles van optar per agafar la B-402 com a via d'escapament per accedir a la Cerdanya i a França. El que molts no esperaven era trobar-se la carretera que es van trobar a partir de Gombrèn. Aquesta carretera, no obstant això, la fan servir diàriament moltes persones que viuen al Berguedà i treballen al Ripollès, i viceversa.
En la trobada de la Pobla de Lillet hi havia, a banda de l'alcalde d'aquest poble, els de Guardiola, Gombrèn, Campdevànol, Ripoll, Castellar de n'Hug, Sant Julià de Cerdanyola i Bagà, així com representants dels consells comarcals del Berguedà i el Ripollès.
Cal recordar que la millora de la línia fèrria Barcelona-la Tor de Querol, i la de la C-17, de Vic cap al sud, són les dues reivindicacions en infraestructures del Ripollès. A partir d'ara s'hi afegeix la de la carretera de Gombrèn. Torna, doncs, a la primera pàgina de l'agenda d'institucions locals i comarcals de la zona i, molt probablement, de moltes entitats que s'hi afegiran.