El Senat insta l'Estat a eliminar el peatge entre Torredembarra i el Vendrell mentre no hi hagi autovia

L'acord, aprovat per unanimitat, també afecta el tram entre l'Ametlla i Ulldecona

Els grups del Senat constaten en el preàmbul de la moció la «necessitat d'articular de manera urgent un fons d'homogeneïtzació, el rescat selectiu i la subvenció de peatges durant el 2010», perquè l'Estat destini els recursos econòmics suficients a compensar els usuaris «en els trams més vinculats a la mobilitat obligada». En concret, s'insta expressament l'executiu de Zapatero a «incrementar la col·laboració amb el govern de la Generalitat per realitzar més reduccions de peatge a Catalunya amb l'objectiu de reduir la discriminació actual respecte del conjunt de l'Estat en nombre de quilòmetres de peatge». Per això es reclama que «en el termini més breu possible» s'obrin negociacions amb les concessionàries perquè apliquin una «rebaixa parcial i progressiva» de les tarifes, i se suggereix la creació d'un fons per a programes d'homogeneïtzació i ajudes a usuaris habituals. El senador republicà Pere Muñoz exemplificava que, tot i tenir només un 10% de les autopistes de l'Estat, a Catalunya s'hi paga el 42% dels peatges. «I les autopistes franceses guanyen els mateixos diners amb 7.000 quilòmetres que les catalanes amb 700», denunciava.

Ajuts temporals

Amb caràcter temporal, la moció també preveu que en cas que les obres pendents a la xarxa viària de l'Estat impliquin el desviament de part o la totalitat del trànsit cap a una autopista cedida en règim de concessió, i prèvia petició d'alguna administració del territori, el Ministeri de Foment «aporti la quantitat econòmica que proporcionalment li correspongui», calculada entre totes les administracions implicades, per compensar el concessionari a canvi que n'ofereixi la gratuïtat als usuaris. La moció ja recull un exemple concret on cal aplicar-ho: els peatges entre Torredembarra i el Vendrell, i entre l'Ametlla i Ulldecona, ambdós a l'AP-7, mentre durin les obres de l'N-340. És a dir, les obres de la futura autovia A-7, que en tots dos casos es troba encallada en el procés previ d'estudi informatiu, i que encara no té ni definit el projecte, ni partida pressupostària per executar-lo. O sigui, que n'hi ha per uns quants anys. Un darrer punt de la moció, això sí, reclama a l'Estat que acceleri les obres d'autovies alternatives a les autopistes de peatge a Catalunya, com ara el desdoblament de l'N-II a Girona, la B-40 a Barcelona (el quart cinturó) i la mateixa A-7 a Tarragona. «La unanimitat ha d'obligar el govern espanyol a complir l'acord al més aviat possible», celebrava Muñoz, que recordava que fa tres setmanes el Congrés ja va aprovar una partida de 400 milions per evitar la fallida de les concessionàries d'autopistes de Madrid.

La moció d'ahir, si l'acaba complint l'executiu, equipararia aquests dos trams tarragonins de l'AP-7 amb el que transcorre entre Salou i Torredembarra, que ja és gratuït des del 2000 arran de la pressió popular sorgida per reclamar una variant de l'N-340 a Tarragona. Una variant que avui ja existeix, però que no ha fet canviar les condicions de gratuïtat del tram, per cert. Almenys de moment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.