Infraestructures i serveis

Ryanair decideix finalment mantenir la base de Girona

L’acord assolit amb els treballadors implica que aquests hauran d’anar anualment tres mesos a l’atur

El sindicat USO diu que els nous contractes, que estudia a fons, s’han d’agafar amb pinces

Ryanair ha decidit finalment no tancar la base de l’aeroport Girona Costa Brava, a Vilobí d’Onyar (Selva) després d’arribar a un acord amb els treballadors, segons va informar ahir ACN. Una majoria dels empleats han acceptat l’última oferta plantejada per Ryanair per evitar el tancament de la base de Girona, que implica passar de ser treballadors fixos a ser fixos discontinus. En aquest sentit, l’empresa ja ha anunciat que els treballadors hauran d’estar-se tres mesos a l’any a l’atur. Els nous contractes començaran a tenir vigència l’1 de gener del 2020. Des d’aquell moment, els treballadors tindran contractes de nou mesos i els altres tres hauran d’anar a l’atur.

La portaveu del sindicat USO, Lídia Arasanz, ja ha alertat que en els nous contractes hi ha clàusules que no acaben d’entendre i que estudien a fons. Una d’aquestes clàusules és que no es reconeixerà l’antiguitat dels treballadors. “Hi ha persones que fa vint anys que treballen a l’empresa”, i amb els nous contractes serà “com començar de zero”. Per això Arasanz creu que els nous contractes “s’han d’agafar amb pinces”. La portaveu del sindicat ha avisat també que el fet que els treballadors vagin tres mesos a l’atur comportarà problemes en “les cotitzacions”, que es modificaran lleugerament.

En la mateixa línia, una de les noves clàusules del contracte que han firmat els treballadors gironins de Ryanair és que la seva categoria laboral serà la d’“agents de servei d’atenció al client” en comptes de tripulants de cabina. Segons l’opinió d’Arasanz, aquest canvi de categoria constitueix un fet “molt greu” pels riscos de salut que assumeix el personal d’avió i que ara no es reconeixeran enlloc. La portaveu ha avançat que el sindicat estudiarà fins a quin punt és legal aquesta regulació de categoria laboral per la feina que fan. El sindicat hi ha afegit que els pilots d’avió també han hagut de signar el canvi de contracte i passaran a ser treballadors fixos discontinus.

Tot i valorar positivament que Ryanair mantingui oberta la base gironina i el fet que hi haurà famílies que no aniran a l’atur, va criticar “les maneres” de l’empresa i com “s’ha coaccionat” els treballadors per mantenir la base oberta. El sindicat també considera que l’empresa no va donar prou temps als treballadors per estudiar amb atenció la resposta que havien de donar.

La companyia aèria va oferir als treballadors aquesta opció entre finals de novembre i principis de desembre. Però els empleats que hi estaven d’acord havien de signar el contracte abans del 5 de desembre (dijous de la setmana passada). L’endemà, la companyia va avisar que “hi havia la majoria suficient” de treballadors que havien acceptat fer el canvi contractual. El sindicat ha demanat a l’aerolínia que especifiqui “quanta gent” equival a la “majoria suficient” que addueix per donar l’acord per tancat.

El tancament de la base que Ryanair té a Girona, que es va posar sobre la taula a principis d’agost, hauria suposat l’acomiadament d’un centenar de treballadors. Fa 15 anys, la companyia irlandesa va establir la seva base a l’aeroport de Girona. Va ser la seva primera base en un aeroport a l’Estat espanyol i la primera al sud d’Europa. L’arribada de Ryanair va revolucionar la infraestructura gironina. El 2008 es van comptabilitzar fins a 5,5 milions de passatgers.

LA XIFRA

100
treballadors
que la companyia té a Girona haurien estat acomiadats amb el tancament de la base.

Satisfacció del sector de l’hostaleria

La Federació d’Hostaleria de les comarques gironines celebra que Ryanair no tanqui la base de l’aeroport Girona-Costa Brava, un fet que ha qualificat de “gran notícia”. El president de la Federació d’Hostaleria de la demarcació, Antoni Escudero, assegura que la companyia “ha fet molt” per aquestes instal·lacions que “va agafar quan no eren res”. “Tots els sectors han de reconèixer que [la posada en marxa d’aquesta base] ha marcat un abans i un després”, va declarar. El fet que s’hagi arribat a un acord amb els treballadors posa en relleu, segons Escudero, que tot plegat era “un tema intern” de Ryanair amb els sindicats. “Cal ser conscient que a l’aeroport no hi treballava ningú i ara hi treballen més de 100 persones; per tant, hem de ser generosos”, va manifestar. El president de la federació admet que, “tot i que amb llums i ombres”, Ryanair ha fet créixer les instal·lacions de Vilobí d’Onyar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona