Ni cinc per a la via subterrània
davallada
El projecte de pressupostos generals de l'Estat espanyol preveu la baixada d'un 60% en la inversió a la demarcació, no inclou cap partida per fer subterrània la via del tren a Girona i confirma que no s'aposta per l'N-II
L'Estat preveu invertir en tota l'N-II un total de 30,8 milions
El govern de l'Estat no preveu fer subterrània la via el tren convencional a Girona i confirma que no aposta per l'N-II. Això es desprèn del projecte de pressupostos generals de l'Estat (PGE) pel 2013 que es va fer públic ahir i que suposa una reducció d'un 60% en la quantitat de diners que s'invertirà a les comarques gironines en comparació al 2012, i un 81% respecte al 2011. En total, es preveuen destinar 112,45 milions d'euros a la demarcació durant l'any que ve, una quantitat que constata que, fins ara, la major part dels diners que s'hi destinaven eren per a les obres del tren d'alta velocitat (TAV), que arriben a la seva fi i que aquest any només rebran 52,63 milions d'euros –l'any passat, l'import pressupostat va ser de 170 milions–. Amb aquests pressupostos, l'Estat ha confirmat que no preveu fer subterrània la via del tren convencional al seu pas per Girona i, si es fa cas del pla d'infraestructures que va presentar la ministra de Foment, Ana Pastor, la fita se situa passat el 2014.
Pel que fa a l'N-II, l'Estat preveu invertir-hi en total 30,8 milions d'euros. La meitat serà per als treballs, ara a mig fer, de Sils a Caldes, per als quals el pressupost del 2012 també havia previst una partida de prop de 15 milions. Es dóna la circumstància, que la partida d'aquest any encara s'ha d'executar. Entre la resta de trams, cal remarcar una partida molt reduïda per al tram de Sils a Maçanet, de 3 milions d'euros, i es confirma la poca inversió a la part nord de l'N-II i que Foment desisteix del tot de desdoblar el tram Tordera-Maçanet. Com a alternativa a aquest tram viari, l'Estat confirma la seva aposta per una via de gran capacitat que uneixi Maçanet amb la B-40, a Granollers i, així, inclou una partida de 10.000 euros per a l'estudi informatiu. La resta dels 10 milions destinats a l'N-II s'han previst per a la millora de la seguretat i els accessos a tota la via. Als trams del nord s'hi ha destinat una part d'aquesta quantitat, 2,45 milions, entre els quals 957.000 euros per a millores entre Medinyà i Orriols. Al tram Garrigàs-Pont de Molins, amb un punt d'altra sinistralitat com és el cinturó de ronda de Figueres, hi va un milió d'euros.
Més enllà de l'N-II, l'Estat preveu partides per a obres viàries com ara 139.620 euros per l'estudi informatiu de l'eix pirinenc entre Olot i Ripoll; 30.000 euros per a la futura A-26 entre Figueres i Besalú i l'enllaç a Cabanelles; 20.000 per a l'N-152 a la Molina i la variant de Ribes de Freser, i 50.000 euros per a l'N-260 entre Llançà i Figueres.
Fora de l'N-II, a Girona, el Ministeri de Foment té prevista una partida de 4,83 milions d'euros per a l'obra del nou pont sobre el Ter, una via que connectarà Pont Major amb la rotonda de l'hospital Josep Trueta i que està prevista que s'acabi el 2015.
En l'apartat de restauració, la inversió més elevada és la rehabilitació de la capella de la Mare de Déu del Roser del convent de Sant Domènec de Girona, a la qual s'hi destinen 230.740 euros. Després hi ha la restauració del pont romànic de Besalú, amb 51.440 euros, una quantitat molt inferior a la de l'any passat, de 389.210 euros.
Pel que fa al Ministeri de Cultura, l'única inversió important és per a la Biblioteca Provincial de Girona, la qual ja està en obres, que té assignada una altra quantitat de 2,1 milions. No hi ha partides, però, ni per a la restauració de la catedral de Girona, ni per a la construcció de l'arxiu d'àmbit territorial de Girona, ni el futur museu Thyssen de Sant Feliu de Guíxols ni el Castell de Sant Ferran, entre altres.
Reaccions
La diputada del PP al Congrés, Concepció Veray, va fer ahir una primera valoració d'uns pressupostos que, “tot i ser austers expressen la voluntat ferma del govern de prioritzar l'N-II”, i va explicar que la inversió a Girona és de més de 124 milions d'euros, perquè als 112 s'hi ha d'afegir l'1% cultural i 11,8 milions del conveni de manteniment amb l'Adif. Veray va insistir en la inversió que es fa al TAV, el qual va dir que entrarà en servei l'any que ve.
Per contra, els diputats gironins de CiU, el PSC i ERC, Jordi Xuclà, Àlex Sàez i Teresa Jordà, respectivament, van criticar durament uns PGE que “asfixien”, “castiguen” i “menyspreen” les comarques gironines. Xuclà va remarcar que la baixada en les inversions de Foment és del 85%, i va recordar, per exemple, que fer passar per sota la ciutat la línia convencional ja era prioritària el 2002. Per Sàez, aquest fet demostra també l'“incompliment de les promeses del PP” i Jordà va insistir en el “menyspreu constant vers les comarques gironines”.
LES XIFRES
Reaccions dels primers pobles
AcnEls alcaldes de tres poblacions gironines afectades per la polèmica de les obres de l'N-II, Pont de Molins, Sils i Blanes, van coincidir ahir a qualificar de “ridícules” les inversions dels PGE per aquest 2013. L'Estat té previst invertir 15,3 milions per realitzar el tram Sils-Caldes, unes inversions “decebedores”, segons l'alcalde de Sils, Martí Nogué. “Per poder valorar les noves inversions m'agradaria saber si es destinaran els 15 milions que havia previst invertir l'Estat per aquest any a l'N-II”, va sostenir. A Blanes, per la seva banda, l'alcalde, Josep Marigó, va assenyalar que l'abandonament definitiu del tram Tordera-Maçanet suposa un “greuge comparatiu” immens per a tots els ciutadans de la zona.
“Ja em sap greu parlar d'aquestes coses; s'han dit molt, però al final sempre acabem amb no res; ja no m'escalfa ni em refreda cap novetat sobre el futur de l'N-II al municipi”, va ressaltar l'alcalde de Sils, que pel que fa la a la represa de les obres entre Maçanet i Sils va dir que era una “inversió ridícula”. “No sé ni què volen fer en aquest tram, però aquesta quantitat només serveix per arrencar les herbes que han sortit a la zona”, va explicar. Quant al tram del nord de l'N-II, l'alcalde de Pont de Molins, Josep Fuentes, va remarcar que s'hi destina una quantitat “molt petita”, que no solucionarà els “problemes” de la carretera, sobren la qual s'estan fent reclamacions des de fa més de 30 anys.