Infraestructures i serveis

La crisi podria fer perdre un 21% d’usuaris a bus i metro

El pitjor dels càlculs preveu que el transport públic metropolità tanqui l’any amb 131 milions de validacions menys que el 2019

Els dies 2 i 3 d’abril es va assolir la xifra rècord d’usuaris a la baixa

El confinament decretat per contenir la propagació del coronavirus ha provocat, entre tantíssimes altres coses, un esfondrament en el volum d’usuaris de metro i autobús a la corona barcelonina. Si bé la reducció obligada de la mobilitat ja feia preveure d’entrada que això seria així, la severitat de la mesura i, sobretot, la seva durada en el temps, ha propiciat que des del març s’hagi encadenat una caiguda progressiva sense precedents històrics en el número de validacions i que, entre d’altres conseqüències, també deixarà petja a nivell econòmic. En el cas del metro, el 2 d’abril va ser el dia on la reducció va ser més dràstica (un -92,5% menys de viatgers que el 2019) mentre que el cas del bus el rècord va ser l’endemà (-95%). Una setmana, aquella, on les limitacions socials van arribar a quotes màximes amb l’aplicació del permís laboral retribuïble que va reduir l’activitat a mínims.

Aquesta realitat fa que, a dia d’avui, l’empresa Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’operadora del servei, tingui més que coll avall que tancarà l’any perdent usuaris, i molts, fins el punt que, ben bé, caldrà esperar dos anys per recuperar el terreny perdut. La única incògnita, és quina serà la magnitud de la davallada. i, per això, es treballa e tres escenaris. El més optimista dibuixa que tant la xarxa de metro com la de bus acomiadaran l’any amb 34,3 milions menys de validacions respecte 2019. Els factors que influiran en aquest descens seran la situació econòmica (-3,5%), l’increment del teletreball que també restarà desplaçaments (-2%) i la disminució de la mobilitat (-5,5%) inherent a un període de crisi, i que ja es va poder constatar en la del 2008. La segona previsió vaticina que, a partir d’aquests tres condicionants, la baixada serà més brusca ja que arribarà fins els 74,8 milions de viatgers. Finalment, la projecció més adversa és la que parla de la pèrdua de 130,9 milions de validacions respecte els 627 milions que es van assolir l’any passat. Es a dir, prop d’un 21% menys. En aquest cas, la caiguda també vindria arrossegada per la disminució de la mobilitat (-20%), seguida del repunt del teletreball (-10%) o el deteriorament de l’economia (-10%).

Quin d’aquests tres escenaris potencials s’acabi imposant, serà determinant per calibrar el tamany del forat econòmic que la pandèmia deixarà sobre els comptes de TMB.

L’aeroport, també sota mínims

L’impacte de les restriccions sobre l’activitat de l’aeroport de Barcelona-el Prat també ha estat colossal, ja que dels 3,2 milions de viatgers que hi van transitar al febrer, es va passar a 1,4 al març i a tot just 25.000 a l’abril. El gros dels usuaris van ser repatriats o treballadors de serveis essencials no afectats per l’estat d’alarma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Tapien la seu d’Endesa com a denúncia de les seves polítiques

girona

Figueres negocia la gestió de l’N-II urbana i analitza el cost del seu manteniment

FIGUERES

Compte enrere per al porta a porta a Caldes

CALDES DE MALAVELLA

Alerta per l’episodi d’alta contaminació

barcelona

Barcelona treu els Reis Catòlics del nomenclàtor

barcelona
BANYOLES

Un camió fa malbé un pont de la variant

Arriba a Girona l’exposició dels 40 anys d’Incasòl

GIRONA

Reclamen més informació sobre parcs eòlics i solars

Girona

Reclamen més informació sobre els parcs eòlics en tràmit

Girona