Serveis

transports

L'ATM de Girona es consolida amb uns 7 milions d'usuaris

Les línies de bus urbanes de Girona es mantenen com les que aporten més usuaris a la xarxa

Les restriccions pressupostàries han obligat a aturar alguns projectes i suprimir línies poc usades

L'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de l'àrea urbana de Girona es continua consolidant com a xarxa del transport públic en autobús. Des de la seva constitució, el 2006, ha anat guanyant usuaris any rere any, abastant les rutes internes de la ciutat de Girona i també un seguit d'itineraris que connecten la ciutat amb el seu entorn més proper, al Gironès, la Selva i el Pla de l'Estany. Aquests últims anys, però, les xifres han augmentat a un ritme inferior als inicials sobretot a causa del fet que no s'ha ampliat més el territori i que ja s'han assolit vendes molt considerables. El 2011 es van vendre 6,7 milions de bitllets, 100.000 més que el 2010. La quantitat del 2009 també va ser superior a sis milions –6,2–, mentre que les del 2008, 2007 i 2006 van ser 5,4, de 4,9 i de 3,9 respectivament. De tots aquests, més de tres quartes parts provenen de les línies urbanes de Girona i Salt. Segons Teresa Barceló, gerent de l'ATM de Girona, “hem crescut molt des dels orígens fins ara, i actualment estem assolint estabilitat i arribant a un punt que és molt bo”. En aquest sentit, els futurs possibles creixements han de venir amb l'expansió de la xarxa en altres territoris, i també de mesures concretes com potenciar la integració tarifària amb altres mitjans de transport o altres zones amb la seves pròpies línies, com l'Alt i el Baix Empordà.

De fet, aquestes possibilitats ja estaven previstes en el pla de desenvolupament de l'ATM, però han quedat aturades a causa de les restriccions pressupostàries. A més, això també ha afectat algunes expedicions que no complien uns mínims d'ocupació de cinc viatgers per expedició o bé un cost d'aportació de més de 15 euros per usuari, i s'han suprimit. Les línies que van deixar d'operar van ser la Circular de Salt, la de Maçanet a Sils, l'interna de Banyoles i algunes expedicions de Sant Gregori a Girona. A més, en la d'Amer a Sils es va habilitar un autobús més petit. De fet, també s'han fet canvis de recorregut i horaris en altres línies per intentar adaptar-les millor a les necessitats dels viatgers.

Tots els títols, units

En aquestes millores, també hi destaca la unió dels diversos títols que existien fins ara en un sol paraigua, el de l'ATM, que uneix les targetes que hi havia entre els diversos operadors.

Ara per ara, els usuaris tenen possibilitats d'abonament en funció de l'ús dels autobusos, que van des de la T-10, que inclou 10 viatges; la T-10/30 –10 viatges en un mes–; la T-50/30 –per si s'agafa el bus dos cops al dia– o la T-MES, per als usuaris més habituals. A més, s'han creat abonaments com la T-Família, per a les famílies nombroses o monoparentals. Per això, Barceló considera que “hi ha molt de recorregut encara en millores de tota mena”, algunes de les quals, enfocades a millorar el servei però també sobretot la informació a l'usuari. En aquest cas, també plantegen fer panells informatius i aplicar millores tecnològiques per fomentar cada vegada més l'ús del transport públic: “hi ha un canvi de mentalitat i més cultura de transport públic”, conclou Barceló.

LA XIFRA

6,7
milions de viatgers
són els que van utilitzar les línies de l'àrea urbana de Girona durant el 2011, un 1,48% més que durant l'any anterior.

LA FRASE

Notem més cultura de transport públic i un canvi de mentalitat, però volem canviar més els hàbits
Teresa Barceló
gerent de l'atm de girona

Nou centre d'atenció al client

Entre les novetats que prepara l'ATM de l'àrea urbana de Girona, hi ha la d'un nou centre d'atenció al client, en les oficines d'atenció al ciutadà que hi ha a la seu de la Generalitat a Girona al Santa Caterina. D'aquesta manera es vol acostar l'ATM a l'usuari, i que aquest tingui més facilitat per resoldre dubtes o demanar informació. A hores d'ara ja es treballa en aquest tema, i les previsions són que pogués estar obert passat l'estiu, segurament a final de setembre. Una altra novetat fa referència a la compra de les targetes de l'ATM, que són les que es van carregant amb els diversos títols de transport. A partir de divendres passat, aquestes targetes també es podran comprar a les taquilles dels operadors: a l'estació d'autobusos de Girona en el cas de Sarfa i Autocars R. Mas –que també en vendran a les taquilles de Vidreres– i a les taquilles de Teisa, a Banyoles. Es pretén, per tant, ampliar la xarxa, ja que fins ara només es podien adquirir al centre d'atenció de clients de l'estació de Girona, als consells comarcals i en alguns quioscos, estancs o altres establiments.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona