Infraestructures i serveis

Els projectes ferroviaris a Barcelona perjudicaran el servei de mitjana distància

Els cobriments a Sants i l'Hospitalet frustraran la quadruplicació de vies que milloraria els temps dels regionals

Els túnels barcelonins, quasi col·lapsats

L'associació Promoció del Transport Públic (PTP) ha denunciat en els darrers mesos que algunes actuacions en marxa a la xarxa ferroviària i d'altres de projectades al voltant de Barcelona no tan sols no milloraran el servei de regionals, sinó que el boicotejaran. És el cas, sense anar més lluny, de l'obra que tot just ahir es va donar per acabada en l'etapa més molesta (avui es reobre la línia), el cobriment dels accessos a l'estació de Sants, que ha comportat la supressió de dues de les vies de la línia de Vilanova, i “compromet els temps de viatge” des de l'R13 fins a l'R16, és a dir, dels trens cap a i des de Tarragona, Tortosa, Reus, Móra, Valls i Lleida. La decisió, que es va prendre el 2005, ja ha fet que el temps de connexió amb Tarragona hagi augmentat fins a una hora com a mínim, i farà que sigui impossible rebaixar-lo a 45 minuts com preveia el Pla General Ferroviari, del 1987. Aquesta obra, i el soterrament previst a l'Hospitalet només per a dues vies, descarten la idea estatal de quadruplicar vies entre Castelldefels i Barcelona, un projecte molt reivindicat per la PTP (també per als accessos nord a la ciutat, per a un total de 40 km de vies) que permetria la convivència amb els trens de rodalia sense afectar els temps de viatge dels regionals.

L'actuació a l'Hospitalet, d'altra banda, també pretén relligar les línies actuals en sentit costa-costa i interior-interior, sense tenir en compte que així els regionals del sud no podran passar pel túnel del carrer d'Aragó i, per tant, no podran arribar a l'estació del passeig de Gràcia, ni a l'estació de França, que es preveu desafectar per a usos ferroviaris. Aquests trens hauran de passar pel túnel de la plaça de Catalunya, que “estarà saturat i impedirà que els regionals siguin passants”, lamenta PTP.

L'ens ha incidit també en el problema a curt termini de la saturació dels actuals dos túnels ferroviaris de la ciutat (de fet, ja està pensat que se'n faci un altre per a ample ibèric a llarg termini), per on el pla estatal de rodalies preveu que passin entre 22 i 26 passos per hora i sentit, és a dir, “una situació de col·lapse tècnic en hora punta”. I això que només s'hi reserva pas per a quatre regionals en total de les línies de Girona, Tortosa, Casp i Lleida, “algunes ja amb una explotació insuficient ara, com el cas dels quatre únics trens diaris entre Valls i Barcelona”. La PTP avisa que el túnel en obres del TAV no alliberarà gaires d'aquests serveis, i alerta que l'Estat no ha previst la creació de serveis semidirectes ni a regionals ni a rodalies, un descuit que “és una anomalia a escala europea”, ja que no hi ha cap regió metropolitana com la barcelonina “sense un esglaonament del servei intermedi entre TAV i rodalies”.

LA FRASE

Amb el pretext de la integració urbanística i de facilitar el camí del TAV s'ha perpetrat una flagrant asfíxia sobre el sistema ferroviari català
Comunicat PTP

Més propostes al Pla Tren 2014

PTP va afegir el seu granet de sorra a la planificació oficial i va presentar l'any passat el Pla Tren 2014 –fins i tot premiat en l'àmbit europeu–, amb un seguit de propostes per millorar el servei ferroviari a Catalunya a partir d'intervencions puntuals en la xarxa actual (d'entre 3 km i 15 km com a màxim), valorades en uns 7.095 milions i prioritzant sempre les línies de rodalia i els regionals, que segons l'ens han perdut velocitat comercial. El pla, que CiU, ICV i ERC ja han dit que comparteixen, constata la falta de rapidesa, freqüències i compatibilitat entre trens en molts punts de la xarxa, reclama la creació de semidirectes a les línies de regionals i planteja la col·locació d'intercanviadors d'ample per treure més profit de la xarxa d'alta velocitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.