Infraestructures i serveis

De peus a terra

model L'Agi presenta una proposta “realista”perquè el territori gestioni l'aeroport de Girona l'any que ve, i vol que l'Estat creï una societat filial

Rebaixar les expectatives per aconseguir l'acord. Aquesta és la premissa de la proposta de model que l'Agi –format per la Generalitat, la Diputació i la Cambra de Comerç– traslladarà a Madrid per aconseguir la gestió de l'aeroport de Girona. Més enllà del traspàs o la desclassificació, que eren algunes de les opcions que s'havien apuntat, les institucions gironines han apostat per una proposta que s'adiu a la llei actual i que per tant no genera nous inconvenients. Així, es volen accelerar els processos i aconseguir una gestió autònoma i individualitzada de l'aeroport i des del territori, amb l'objectiu de pactar-ho abans de les eleccions estatals i de manera que es pogués posar en marxa a inicis de l'any vinent.

Consell d'administració

La clau del model que es proposa són per una banda els acords de la comissió bilateral Estat-Generalitat, per crear un grup de treball en aquest sentit, i també la nova legislació, que permet que el Consell de Ministres creï societats filials gestores. Això és el que es va fer amb el Prat i Barajas, però en el cas de Girona es proposa que, en comptes de treure la gestió a concurs públic, siguin les institucions territorials les que entrin en l'accionariat amb una posició “majoritària i determinant” dins el consell d'administració. D'aquesta manera, la titularitat la mantindria Aena, però seria el territori el que tindria la majoria al moment de prendre les decisions. Per exemple, quan s'hagués de decidir-ne el gestor, que s'aposta perquè sigui privat en la línia del que està establert a bona part dels aeroports europeus.

El delegat del govern i president d'Agi, Eudald Casadesús, va recordar que no es podia perdre temps, i que la proposta va en aquest sentit tot i que “l'objectiu permanent continua sent el traspàs”. El president de la Diputació, Jaume Torramadé, va afirmar que “queden dos mesos, hi ha temps i tot dependrà de la voluntat del govern espanyol”, i va afegir: “Això ens permetria formar part de les decisions, i no només posar-hi diners.” El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, va insistir: “Volem el traspàs, però ara cal aprofitar el canvi de model aeroportuari i ser realistes, i la proposta que presentem és factible.”

El president de la Cambra, Domènec Espadalé, va definir el text com “un primer pas per decidir a casa nostra”. Precisament, avui hi haurà el secretari d'Estat de Transports, Isaías Táboas, a Girona, a la Cambra de Comerç, a qui li farà arribar la proposta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.