Infraestructures i serveis

Només falten set quilòmetres de via al tram gironí del TAV

recta final Només cal instal·lar els rails als túnels urbans de Girona i Sarrià de Ter, i enllestir un recorregut de prop de 500 metres en superfície a Sant Julià de Ramis

El tram d'una trentena de quilòmetres entre la sortida de la capital i l'estació de Figueres-Vilafant està pràcticament acabat i només hi falten els darrers detalls tècnics

Els treballs de la infraestructura del TAV a les comarques gironines es troben ja a la seva recta final. Una dada concloent que demostra aquest fet és que només s'hi han d'instal·lar prop de set quilòmetres de via en tot el tram gironí, que comprèn el recorregut entre Riells i Viabrea i l'estació del TAV de Figueres-Vilafant.

Els set quilòmetres en els quals ara es comencen els treballs que permetran iniciar la instal·lació de via són els 3,5 quilòmetres dels túnels urbans de Girona, incloent-hi l'estació intermodal del parc Central, així com el túnel de poc més de tres quilòmetres de Sarrià i un petit tram de gairebé mig quilòmetre en superfície a Sant Julià de Ramis. En aquest punt del recorregut, encara a la comarca del Gironès es pot veure l'arribada de les vies des del nord. En el tram fora dels túnels de Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis es treballa en l'actualitat en l'execució de la base i la plataforma on s'instal·larà la via. A aquesta altura, l'administrador d'infraestructures ferroviàries (Adif) va executar un pont nou que permet superar la infraestructura i mantenir l'accés a la urbanització Golf Girona, del terme municipal de Sant Julià de Ramis. Als túnels de Girona i de Sarrià de Ter l'estructura que es farà servir serà de via en placa, que suposa que es fa una plataforma de formigó. Aquest procés ja ha començat fa setmanes a Girona, mentre que a Sarrià s'ha emprès ara fa pocs dies, ja que el túnel es va enllestir a principi de mes.

Sense problemes

El tram del sud de Girona que circula per les comarques de la Selva i el Gironès fins a arribar a la ciutat està acabat completament des de fa mesos, ja que ja hi circulen els trens de mercaderies, que al sector de Mas Xirgu enllacen amb la via convencional, gràcies a la instal·lació del tercer rail. Fonts de l'ens públic afirmen que aquest tram ja acabat funciona sense problemes.

Fase avançada, al nord

Adif confirma que en l'actualitat ja tenen una trentena de quilòmetres de via instal·lats entre Sant Julià de Ramis i l'estació del TAV a Figueres, per bé que encara no s'han acabat les obres. Explica també que en aquest tram després de Girona els treballs es troben “en una fase molt avançada”. En aquest cas, els treballs s'estan ara mateix en les operacions tècniques d'assemblatge de la via i els components de la plataforma. Aquest seguit d'operacions van a càrrec de màquines especialitzades En aquest mateix tram septentrional de Girona també es treballa de manera intensa en l'electrificació de la via. Als trams paral·lels amb l'N-II, els conductors poden veure que a la majoria de trams ja hi ha els pals elèctrics, i en alguns llocs s'hi comencen a passar els cables pertinents.

34
minuts
trigaran els trens TAV per connectar Girona amb Barcelona.
1
any
i escaig és el temps que falta perquè tota la línia del TAV entri en servei.
11
mesos
fa que es va posar en funcionament el tram internacional des de Figueres.
278,6
milions
d'euros és el cost del tram més complex, el dels túnels urbans de Girona.
3
quilòmetres
de túnel ha foradat la tuneladora a Girona entre Mas Xirgu a Fontajau.
6
mesos
de prova dels combois són necessaris abans d'obrir la infraestructura.
4.200
milions d'euros
és el cost de la línia TAV entre Barcelona i Figueres.
75
quilòmetres
fa el tram gironí entre Riells i Viabrea i l'estació de Figueres.

Les proves i la posada en funcionament de la infraestructura, el 2012

El Ministeri de Foment ha mantingut en tot moment que la línia nova que connectarà Barcelona amb Girona i amb el tram internacional del TAV entrarà en funcionament a finals de l'any 2012. Això suposa que la infraestructura haurà d'està pràcticament enllestida totalment en menys de mig any, perquè encara caldrà fer les proves de tot el recorregut amb trens TAV. Si es pren com a mostra el calendari que es va fer servir per a la posada en servei del tram internacional durant l'any passat, quan es va entrar en funcionament la línia de Figueres cap a Perpinyà, o pel pas de trens TAV per la línia fins a Girona, les proves podrien allargar-se al voltant d'uns sis mesos. És un període necessari per poder comprovar, especialment, el sistema de seguretat i detectar qualsevol problema abans que no hi circulin els combois amb viatgers a alta velocitat. El tram més complex del recorregut gironí d'aquesta infraestructura haurà estat el dels túnels urbans de Girona i Sarrià de Ter, sobretot a la capital gironina on els treballs es van fer amb la tuneladora. Cal tenir present que era el tram més delicat del recorregut perquè transcorre per sota d'habitatges al sector Güell-Devesa, i a tocar d'alguns edificis al sector de Sant Narcís i la plaça Europa.

Una part de la infraestructura funciona des del desembre del 2010, quan van començar a circular trens de mercaderies al tram sud i el tram internacional amb el túnel als Pirineus. Aquest tram el va construir TP Ferro i el va acabar el febrer del 2009.

Si finalment es compleix el calendari, la infraestructura entrarà en servei més de vint anys després que s'inaugurés el TAV entre Madrid i Sevilla, i després d'acumular retards successius. Amb la línia del TAV acabada, la ciutat de Girona estarà a mitja hora de Barcelona, si fa no fa, i en unes sis hores permetrà arribar a París. Ara, el tren que surt de Figueres triga cinc hores i quaranta minuts a arribar a la capital francesa. De la capital alt-empordanesa també és possible viatjar en 23 minuts a Perpinyà.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.