Infraestructures i serveis

Barcelonès

Rodalies de Madrid estrena el sistema que evita xocs com els del Clot

Foment implanta a la capital de l'Estat la senyalització ERTMS, que dóna més seguretat

La ministra admet que Barcelona el necessita més que ningú

La línia C4 de rodalies de Madrid ha estrenat el sistema de senyalització i circulació ferroviària ERTMS (European Rail Traffic Management System), que dóna molta més capacitat i seguretat a la xarxa i que evita xocs com ara els dos que han tingut lloc a l'estació barcelonina del Clot aquest últim any. “Si hi ha un lloc a Espanya on s'ha de millorar la seguretat és Catalunya”, va admetre aquest febrer passat en comissió del Congrés la ministra de Foment, Ana Pastor, pel que fa al servei de rodalies de Catalunya. Però el cert és que els primers 190 quilòmetres de via i 112 trens Civia que s'han equipat amb el sistema comú europeu de circulació pertanyen al servei de rodalies de Madrid, i no pas al de Catalunya, on l'ERTMS només funciona en la línia d'alta velocitat entre Barcelona i Madrid, però no en la xarxa metropolitana i regional de Renfe.

El sistema desenvolupat per Alstom a la capital de l'Estat es pretén exportar arreu; de fet, és la primera vegada que s'instal·la en una xarxa metropolitana, ja que només està desplegat en línies d'alta velocitat i llarga distància. La incorporació d'aquest sistema a la xarxa de rodalies de Catalunya era la prioritat del pla inversor de 4.000 milions que el govern del PSOE va presentar ja fa tres anys i que encara no s'ha executat. Tot i reconèixer que la inversió en seguretat ferroviària prioritària a l'Estat és la xarxa de Catalunya, la nova ministra Pastor (PP) tampoc s'ha compromès a una data d'implantació del sistema.

Circulació a simple vista

Avui, els trens de Renfe circulen pels túnels de Barcelona amb el sistema “marxa a la vista”. Tenint en compte l'alta freqüència de pas de trens –dinou per hora i sentit en alguns colls d'ampolla– i l'obligació que avancin de manera simultània en un mateix sentit i a poca distància, es deixa en mans de la vista i els reflexos del conductor la frenada i parada a temps.

Així doncs, després de superar els senyals que permeten passar amb precaució, el conductor del tren posterior és l'únic que pot evitar visualment una col·lisió amb el tren que té al davant. En túnels de corba tancada com el que uneix l'estació del Clot-Aragó amb la de França, el risc de xoc és major perquè la visibilitat és més reduïda i el temps de reacció és menor. L'ERTMS permet una supervisió continuada del moviment, la situació i la velocitat de cada tren.

Les balises de les vies reben per cable les dades dels itineraris autoritzats pel centre de control i envien a cada tren longituds, velocitats, pendents i estat dels senyals de manera que el conductor sap en tot moment el límit o la reducció de velocitat necessària en cada cas.

300.000
euros/km
costa implantar el sistema ERTMS. Permet augmentar la freqüència de pas de trens amb seguretat.
53
milions
ha costat implantar el sistema entre Parla i Colmenar Viejo, incloses les estacions d'Atocha i Chamartín.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.