Infraestructures i serveis

Esculls tècnics fan difícil que rodalies usi el túnel del TAV

El Col·legi d'Enginyers veu dificultats per compatibilitzar els sistemes dels trens convencionals amb els d'alta velocitat com proposa Girona

Admeten, però, que si s'aconseguís, l'estalvi de fer un segon túnel seria molt gran

És molt complicat combinar horaris dels rodalies amb la xarxa del TAV

El Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Girona veu molt complicat que els trens convencionals puguin utilitzar el túnel del TAV, com proposa l'Ajuntament de Girona, per evitar la construcció d'un altre segon túnel. El president del Col·legi d'Enginyers, Robert Lluís, considera que és “molt complicat” que dues tipologies de trens amb característiques tan diferenciades poguessin compartir la infraestructura al seu pas per la capital gironina.

Lluís assenyala que l'ús de “sistemes de seguretat diferents, les necessitats de distància de frenada o la tracció d'uns i altres combois” són els principals esculls que dificultaran des del punt de vista tècnic la possibilitat que els trens de rodalies i els del TAV comparteixin els nou quilòmetres de la línia d'alta velocitat des de l'entrada sud de Girona fins al sector de Sant Julià de Ramis.

Des del Col·legi d'Enginyers també es recorda que si aquesta solució tècnica fos viable sense grans dificultats “no s'estarien fent línies separatives arreu del territori estatal”. Els tècnics consideren que no és comparable la proposta amb el fet que ara circulin trens de mercaderies d'ample europeu pel viaducte, ja que recorden que hi passen pocs combois i que la solució va ser presa per Adif per rebaixar la indemnització que ha de pagar al consorci europeu TP Ferro si no passen trens pel túnel del Pertús. El president de l'ens, Robert Lluís, també entén que la possibilitat que el túnel del TAV assumís tot el trànsit ferroviari “complicaria molt la combinació d'horaris” entre el sistema de rodalies i del TAV, en especial, amb la voluntat que hi ha per reforçar el sistema ferroviari gironí.

Gran estalvi al projecte

Malgrat les complicacions tècniques assenyalades, Lluís admet que “al final no hi ha res impossible” i entén que el consistori busqui solucions que permetin l'enderroc del viaducte que travessa la ciutat. A més, indica que si l'estudi que ha encarregat el consistori donés el vistiplau i Adif ho acceptés, “l'estalvi respecte de fer un segon túnel no seria comparable perquè la solució seria sis o set vegades més econòmica”. L'Ajuntament de Girona espera disposar d'aquí a poques setmanes de l'estudi sobre la viabilitat per dur-lo en la futura trobada amb Foment.

Túnels urbans

Es veu bé fer subterrani un tram que permeti treure el pas a nivell del centre de la ciutat

La construcció d'un petit tram subterrani a Figueres, que l'Ajuntament proposa com a alternativa si el Ministeri de Foment descartés la construcció de la pota nord de la variant ferroviària, és vist com un encert pels enginyers. Consideren que és absolutament anacrònic que “una ciutat de la importància de Figueres encara tingui passos a nivell”. Per aquest motiu Robert Lluís veu com una bona opció l'alternativa del traçat subterrani d'un petit tram de 200 metres en un tram de gairebé un quilòmetre que permetria treure el molest i perillós pas a nivell de la capital alt-empordanesa. Fa més de tres dècades que es lluita per l'eliminació dels passos a nivell, un fet que seria una realitat amb la proposta que ha preparat el consistori per no perdre més anys si Foment es fa enrere del projecte original.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.