Infraestructures i serveis

#novullpagar

Una iniciativa en contra del pagament de peatges a Catalunya revoluciona les xarxes socials

Insta a través d'un vídeo a no pagar les autopistes i denuncia la discriminació respecte a l'Estat espanyol en la planificació viària

La concessionària admet un augment de casos durant els darrers dies de conductors que s'han negat a pagar

El vídeo dura 1 minut i 9 segons, i es va penjar a internet el 29 de març passat. Des de l'interior del vehicle, i amb Els segadors de fons musical, es veu com el cotxe es va acostant a un peatge, el de Girona Sud. Allà, el conductor –Josep Casadellà– s'atura i comença aquest diàleg amb l'operari que està a la cabina per cobrar el tiquet:

“– Bona nit.

– Bona nit. No vull pagar.

– Per què?

– Perquè penso que és injust el fet d'haver de pagar, hi ha una discriminació, perquè a Madrid no estan pagant i nosaltres sí que ho hem de fer. Per tant, fins que ells...

– Hi ha tantes coses de les que ens hauríem de queixar per això...

– Fins que ells no paguin o tots deixem de pagar, doncs jo en principi no penso pagar.

– Vostè mateix. Em deixa el seu DNI per això?

En aquest punt, el treballador pren nota de les dades de Casadellà, que continua:

– Se'ns estan torejant, i això que diguin que encara per postres hem de pagar les de Madrid...

– Jo suposo que no ho faran pas!

– Ja veurem. Vinga, adéu.

– Adéu.”

Aquí s'obre la barrera i el conductor continua el recorregut, mentre sobreimprès en el vídeo es pot llegir: “Pels morts a l'N-II. Perquè fa 40 anys que paguem l'AP-7. Ja n'hi ha prou. Si només ho faig jo no passarà res. Si ho fem tots no sabran què fer.”

Ahir al vespre, el vídeo ja s'havia reproduït a Youtube més de 100.000 vegades, i l'etiqueta #novullpagar de Twitter va tenir activitat tot el dia. Al mateix temps, es va crear una pàgina a Facebook, que ahir gairebé arribava als 700 seguidors. L'impacte de la campanya engegada per Josep Casadellà ja ha fet que més conductors hagin decidit seguir el seu exemple, i al mateix Youtube han aparegut altres vídeos de gent que es nega a pagar l'autopista. El mateix Casadellà ha explicat un segon episodi, del 15 d'abril, en què a la sortida de l'AP-7 de Maçanet de la Selva no el van deixar continuar fins que van arribar els Mossos d'Esquadra.

Fins i tot, aquest rebombori ha servit per accelerar la creació de l'associació per la defensa dels drets dels conductors privats, una entitat que vol protestar contra els greuges que pateixen els conductors. El que en serà el secretari, Frank Dubé, explicava ahir que l'objectiu és formalitzar l'associació aquesta mateixa setmana.

Caravana de cotxes

Una altra de les conseqüències ha estat l'organització de dues caravanes de cotxes per diumenge 20 de maig a les sis de la tarda, una des de Santa Cristina d'Aro per fer el recorregut Vidreres-Girona Sud i una altra des de Martorell, amb el següent lema: “No vull pagar.”

Des d'Abertis ahir es va admetre que els últims dies hi ha hagut un augment casos de gent que es nega a pagar el peatge a les autopistes catalanes. Quan això es produeix, els treballadors de la
cabina s'apunten les dades del vehicle i es cursa una denúncia que després es passa a l'administració perquè actuï.

LA DATA

2021
Any en què acaba
la concessió de l'autopista AP-7. S'acabava el 2004, i es va renovar fins al 2021.
101.785
cops
es va veure el vídeo fins ahir al vespre al canal Youtube, amb 325 comentaris dels usuaris.

Vies de malestar

Res millor que les infraestructures explica la diferència de tracte cap a Catalunya respecte a altres zones de l'Estat pel que fa a la inversió pública de Madrid. La llista de discriminacions és llarguíssima: línies de TAV sense viatgers arreu contra un corredor mediterrani saturat, priorització de Barajas a costa de minimitzar el Prat, la modernització de les Rodalies a Madrid enfront de la falta d'inversió a la xarxa catalana, autovies lliures de peatge sense trànsit contra autopistes de pagament i dèficits històrics viaris com l'N-II. I ja només faltava que s'apunti un allargament de les concessions de les autopistes del Mediterrani per salvar unes radials de Madrid a tocar de la fallida. S'haurà de veure si el #novullpagar tindrà recorregut a mitjà termini, però el que sí que fa és impactar de ple contra
el símbol d'aquest greuge comparatiu.

o.m.

Els casos s'han de tramitar amb denúncia

No pagar el peatge de l'autopista, suposa un incompliment de contracte per part de l'usuari. En aquest cas, l'empresa concessionària podrà iniciar una acció civil per cobrar allò que se li deu. La utilització d'una autopista de peatge per part d'un usuari s'hauria de regir pel dret civil. Hi ha una prestació de serveis per part de l'empresa que gestiona l'autopista, que garanteix la seguretat, el bon estat de la via etc... L'empresa concessionària no pot ni immobilitzar el vehicle a l'usuari que no ha pagat, ni té potestat per exigir-li que s'identifiqui amb el document d'identitat. Només l'autoritat pública pot exigir la identificació d'un usuari.
Els Mossos d'Esquadra van explicar ahir que ells no poden tirar endavant cap denúncia si un usuari decideix no pagar. El motiu és que
això no infringeix cap punt del reglament general de
circulació i, per tant, no és sancionable policialment. Fonts d'Abertis asseguren que no pagar un peatge pot comportar unes sancions econòmiques si acaben prosperant les denúncies que faci la concessionària. Per altra banda, l'advocat Antoni Sant, indica que aquest impagament, segons la jurisprudència, es podria tractar en l'àmbit penal com a delicte d'estafa si es demostra
voluntat d'enganyar.

n.g.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.