Infraestructures i serveis

Per sota els 3 milions

L'aeroport de Girona suma el quart any consecutiu amb disminució del nombre d'usuaris, però atenua la caiguda dels últims dos anys

Durant el 2012 van passar 2.844.682 viatgers per les instal·lacions de Vilobí, un 5,4% menys

Madrid, Pisa, Manchester i Bolonya, les rutes amb més usuaris


L'aeroport de Girona va tancar el 2012 amb 2.884.682 viatgers, un 5,4% menys que el 2011, segons les dades que ahir va fer públiques Aena. Al desembre, per les instal·lacions van passar 91.388 persones, un 3,4% menys que el mateix mes de l'any passat. D'aquesta manera, es confirma que l'aeroport no va assolir el 2012 la quantitat de 3 milions de viatgers, una situació que no es donava des del 2004. De fet, l'any passat va ser el més dolent en números de l'aeroport des del 2003. I són gairebé la meitat dels 5,5 milions aconseguits com a rècord històric el 2008.

Aquestes xifres tenen una doble lectura. D'una banda, continua la pèrdua de viatgers iniciada el 2009, sumant el quart any consecutiu amb números vermells. Però de l'altra, s'ha atenuat la davallada, percentualment inferior al 2010 i el 2011. L'acord amb les institucions va permetre millorar una temporada d'estiu que ha servit per compensar uns mesos d'hivern molt fluixos si es comparen amb anys enrere. I des del maig, tots els mesos es van recuperar viatgers tret d'aquest últim desembre. Per això, hi ha confiança que aquest sigui un símptoma que indiqui uns millors resultats per al 2013, amb vista a recuperar el registre dels 3 milions i deixant enrere els números vermells. El mateix director de l'aeroport, Lluís Sala, recentment es va mostrar optimista en aquest aspecte.

Ryanair ja ha anunciat una temporada d'estiu semblant a la de l'any passat, compensant les dues freqüències diàries a Madrid amb noves rutes sobretot als països nòrdics, sobretot Suècia i Finlàndia. Transavia repetirà els vols amb Rotterdam i Amsterdam, i Wizz Air tornarà a oferir la connexió amb Kíev. A més, s'està en espera de si s'hi afegeix alguna companyia més, sobretot el cas de Blue Jet, la nova línia aèria que s'estava intentant formar amb l'objectiu principal de recuperar els vols diaris a Madrid.

Les rutes de més èxit

Precisament, Madrid ha estat la destinació amb més viatgers, amb 131.780 usuaris, malgrat que només ha estat operativa poc més de set mesos. Tot seguit vénen Pisa, Manchester i Bolonya –entre 108.000 i 112.000 viatgers cadascuna–. Düsseldorf, París i Frankfurt s'han situat just per sota, entre els 90.000 i els 100.000 viatgers.

Pel que fa a les operacions, s'han mantingut gairebé igual que el 2011, amb 27.674 enlairaments i aterratges, tan sols un 0,4% menys. Finalment, les mercaderies han tingut un increment notable: han doblat resultats respecte al 2011, amb 133.910 quilos transportats.

Quant al global de la xarxa d'Aena, el gestor aeroportuari ha perdut un 5% del passatge i ha sumat més de 194 milions de viatgers.

91
per cent
dels viatgers sobre el total de l'aeroport el 2012 van ser de Ryanair, amb gairebé 2,6 milions d'usuaris.
133.910
quilos de mercaderies
es van portar el 2012 a l'aeroport, un 114% més que les dades del 2011.

Simulacre d'un accident aeri

Aena, Protecció Civil i tots els cossos d'emergència i estaments vinculats a l'aeroport de Girona van participar ahir en un simulacre d'accident aeri. Malgrat que es fan simulacres de petit format durant l'any, la normativa de l'Organització d'Aviació Civil Internacional obliga que un cop cada dos anys se n'hagi de fer un de més envergadura. En el d'ahir, es va simular un accident durant la maniobra d'enlairament d'un avió amb 50 persones a bord, amb l'afegit d'un xoc amb dos cotxes ocupats durant el sinistre. En l'exercici, denominat Tramuntana 2013, s'hi produïen quatre morts, nou ferits molt greus, deu de greus i 27 ferits lleus. Per simular l'incident, es van mobilitzar unes 200 persones de tots els cossos d'emergència i treballadors de l'aeroport, incloent-hi també uns 80 voluntaris, i membres dels Mossos d'Esquadra, Guàrdia Civil, Policía Nacional, Lesma, Creu Roja, Sistema d'Emergències Mèdiques, bombers... Per això es va incendiar un autobús que feia funcions d'avió, i intentant seguir al màxim el que passaria en un accident real, es va activar el pla d'emergències aeronàutiques i un centre de comandament i sala de crisi. Progressivament, van arribar els bombers, ambulàncies i altres cossos, que van apagar el foc i van atendre els falsos ferits. El director de l'aeroport, Lluís Sala, va destacar que aquests exercicis “serveixen per comprovar la resposta i coordinació de les administracions”. En aquest sentit, va afirmar que l'avaluació va ser “satisfactòria”, i que ara totes les parts analitzaran els resultats per veure com es pot millorar. El delegat d'Interior a Girona, Albert Ballesta, va dir: “Procurem que tot sigui com més real millor.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.