Cultura
Noves audicions per poder tocar al suburbà
El privilegi de fer música al metro
Un centenar de músics s'han presentat a les audicions per poder tocar en un dels 38 punts permesos al metro
El moment econòmic fa que molts intèrprets busquin una manera de completar el sou o de trampejar l'atur
Nascut a Buenos Aires i nacionalitzat espanyol, Luís Alberto Parra va arribar fa set anys a l'Estat “per cantar“, puntualitza. Va estar treballant a Almeria, en hotels, restaurants i a la televisió. Després, ja a Barcelona, va fer de conserge. D'això ja fa tres anys, els mateixos que fa que està a l'atur. Avui té febre i poca veu, però la crisi l'ha portat a presentar-se a les proves per poder tocar al metro, que s'han celebrat aquesta setmana. El repertori: tangos i folklore argentí. Li agrada el metro, somriu. “Té pros i contres, és una mica ingrat, tot i que sovint es crea una empatia entre els transeünts i el músic molt bonica (linda, en l'argot argentí)”.
La Mercè Samà, una jove pianista clàssica, també parla d'aquesta connexió directa amb els passavolants: “A l'escenari de música clàssic, el silenci es pressuposa, l'atenció és garantida. Et fas el teu núvol i la gent t'escolta. Aquí no, aquí els has d'atreure, donar-los alguna cosa que faci que s'aturin, ni que sigui un segon. Això és desafiant.” La Mercè fa “feinetes” i la possibilitat de poder tocar al metro seria “un petit sou més”, explica.
Per a l'Abraham, de Sierra Leone, la prova és una porta per capejar els mals moments. Ell havia tingut fins i tot una discogràfica i ha fet diversos discos. “Ara no hi ha feina enlloc i això és una de les poques possibilitats que queden, és gairebé un privilegi”, conclou.
Després de 13 anys de la presència de músics a les instal·lacions de la xarxa de metro, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l'Associació de Músics de Carrer (Amuc BCN), amb la col·laboració d'un jurat integrat per professors de l'Escola de Músics IJPC, adherida al districte de Ciutat Vella, han convocat aquesta setmana una nova prova de selecció per avaluar els músics aspirants a tocar en algun dels 39 punts reservats dins de la xarxa de metro.
Un centenar de músics han participat en l'onzena convocatòria i han hagut d'interpretar alguns temes escollits a l'atzar pels membres del jurat, d'entre una varietat d'entre vint i trenta cançons del repertori presentat per cada músic. Es busca, segons els organitzadors, qualitat interpretativa, varietat de repertori i originalitat, així com la riquesa creativa en les propostes.
Si l'avaluació del jurat és favorable, el músic obté el carnet d'associat a Amuc BCN i pot participar en els projectes d'aquesta associació, revalidant així el dret per actuar al metro sempre que es respecti la normativa del projecte.
Segons la portaveu de TMB, Esther Ayala, el projecte de regulació dels músics del metro de Barcelona és pioner a Europa i al món. “És una iniciativa consolidada que ens ha donat molt bon resultats i que ha estat ben acollida pel públic, que agraeix la música, però també l'ambient de seguretat i professionalitat que envaeix l'espai que ocupen els artistes.” Per la seva banda, el responsable de l'Amuc BCN, Ruben H, destaca la revalorització d'aquesta manera de fer música: “Permet realçar la figura del músic, donant-li un nivell de professionalitat i, al mateix temps, garantint una qualitat.”