Salut

sanitat

tractaments

Proves d'esforç a Salt per a malalts de càncer de pulmó

Fins ara, els pacients gironins pendents d'una intervenció s'havien de fer l'ergometria a l'hospital Vall d'Hebron de Barcelona

Aquest servei estalviarà cada any el desplaçament a 175 usuaris

El servei de pneumologia de l'hospital Josep Trueta de Girona i Santa Caterina de Salt han començat a fer proves d'esforç o ergometries a malalts de càncer de pulmó que s'han de sotmetre a una intervenció quirúrgica per extirpar-los teixit pulmonar. En aquest tipus de pacients, aquesta prova es fa amb l'objectiu de determinar si els pacients suportaran l'extirpació del teixit pulmonar sense que l'operació els provoqui una insuficiència respiratòria. La prova forma part de l'avaluació prequirúrgica i és determinant per saber si el pacient pot passar per la sala d'operacions. Fins ara, tots aquests pacients es derivaven a l'hospital Vall d'Hebron de Barcelona per fer-los les proves d'esforç cardiopulmonar, ja que només es practiquen en alguns centres molt especialitzats i concrets de Catalunya. Així, el fet que el servei de pneumologia del Trueta i del Santa Caterina hagi començat a prestar aquest servei evitarà el desplaçament fins a Barcelona d'uns 175 pacients a l'any. Les proves d'esforç cardiopulmonar es duen a terme a la unitat de medicina esportiva de l'hospital Santa Caterina de Salt.

El càncer de pulmó és un dels més freqüents i el que té una mortalitat més elevada. Cada any, a la regió sanitària de Girona es diagnostiquen uns 350 casos nous de càncer de pulmó. De tots els casos diagnosticats, entre el 40 i 50% requereixen l'ergometria per conèixer el risc quirúrgic real i, per tant, per saber si els pacients podran ser intervinguts.

La prova d'esforç té múltiples utilitats, com ara el diagnòstic de la dispnea de causa desconeguda, la determinació del pronòstic de malalties cardíaques i pulmonars, i l'avaluació de la resposta a alguns tractaments.

LES XIFRES

350
casos
nous de càncer de pulmó es registren cada any a la demarcació. En un 50% dels casos cal fer una ergometria.
28
per cent
és la supervivència dels malalts de càncer de pulmó. Nou de cada deu afectats són fumadors o exfumadors.

Més d'un 60% es poden operar

L'ergometria o prova d'esforç cardiorespiratòria permet valorar la resposta de l'organisme durant l'exercici. Encara que les xifres poden variar depenent del centre que fa l'ergometria, entre un 65-75% dels casos es dictamina que són susceptibles de ser intervinguts. Per aquest motiu, és una prova crucial perquè en depèn la possibilitat de fer tractament quirúrgic. I la intervenció quirúrgica és, sovint, el tractament que ofereix més perspectives de curació per als pacients amb càncer de pulmó. La prova es du a terme en una bicicleta estàtica o una cinta de córrer i consisteix a fer exercici físic de manera controlada i amb una intensitat progressiva fins que el pacient manifesta algun símptoma. Per tant, per fer la prova és necessari personal sanitari especialitzat en aquesta tècnica i preparat per a qualsevol eventualitat. Mentre es fa l'esforç físic, es monitoren diversos paràmetres, com ara la tensió arterial, la freqüència i el ritme cardíacs, el nivell d'oxigenació de la sang, el consum o necessitat d'oxigen, la producció de diòxid de carboni i la ventilació per minut.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]