sanitat
tractaments
Proves d'esforç a Salt per a malalts de càncer de pulmó
Fins ara, els pacients gironins pendents d'una intervenció s'havien de fer l'ergometria a l'hospital Vall d'Hebron de Barcelona
Aquest servei estalviarà cada any el desplaçament a 175 usuaris
El servei de pneumologia de l'hospital Josep Trueta de Girona i Santa Caterina de Salt han començat a fer proves d'esforç o ergometries a malalts de càncer de pulmó que s'han de sotmetre a una intervenció quirúrgica per extirpar-los teixit pulmonar. En aquest tipus de pacients, aquesta prova es fa amb l'objectiu de determinar si els pacients suportaran l'extirpació del teixit pulmonar sense que l'operació els provoqui una insuficiència respiratòria. La prova forma part de l'avaluació prequirúrgica i és determinant per saber si el pacient pot passar per la sala d'operacions. Fins ara, tots aquests pacients es derivaven a l'hospital Vall d'Hebron de Barcelona per fer-los les proves d'esforç cardiopulmonar, ja que només es practiquen en alguns centres molt especialitzats i concrets de Catalunya. Així, el fet que el servei de pneumologia del Trueta i del Santa Caterina hagi començat a prestar aquest servei evitarà el desplaçament fins a Barcelona d'uns 175 pacients a l'any. Les proves d'esforç cardiopulmonar es duen a terme a la unitat de medicina esportiva de l'hospital Santa Caterina de Salt.
El càncer de pulmó és un dels més freqüents i el que té una mortalitat més elevada. Cada any, a la regió sanitària de Girona es diagnostiquen uns 350 casos nous de càncer de pulmó. De tots els casos diagnosticats, entre el 40 i 50% requereixen l'ergometria per conèixer el risc quirúrgic real i, per tant, per saber si els pacients podran ser intervinguts.
La prova d'esforç té múltiples utilitats, com ara el diagnòstic de la dispnea de causa desconeguda, la determinació del pronòstic de malalties cardíaques i pulmonars, i l'avaluació de la resposta a alguns tractaments.
LES XIFRES
Més d'un 60% es poden operar
L'ergometria o prova d'esforç cardiorespiratòria permet valorar la resposta de l'organisme durant l'exercici. Encara que les xifres poden variar depenent del centre que fa l'ergometria, entre un 65-75% dels casos es dictamina que són susceptibles de ser intervinguts. Per aquest motiu, és una prova crucial perquè en depèn la possibilitat de fer tractament quirúrgic. I la intervenció quirúrgica és, sovint, el tractament que ofereix més perspectives de curació per als pacients amb càncer de pulmó. La prova es du a terme en una bicicleta estàtica o una cinta de córrer i consisteix a fer exercici físic de manera controlada i amb una intensitat progressiva fins que el pacient manifesta algun símptoma. Per tant, per fer la prova és necessari personal sanitari especialitzat en aquesta tècnica i preparat per a qualsevol eventualitat. Mentre es fa l'esforç físic, es monitoren diversos paràmetres, com ara la tensió arterial, la freqüència i el ritme cardíacs, el nivell d'oxigenació de la sang, el consum o necessitat d'oxigen, la producció de diòxid de carboni i la ventilació per minut.