la tribuna
La mítica Alexandria
Amenábar, amb «Àgora», n'ha actualitzat l'interès
Mentre als cinemes es pot veure Àgora, l'obra d'Alejandro Amenábar, aquest Nadal les llibreries han estat assortides de novel·la històrica –o novel·la i història– entorn d'Alexandria, la biblioteca i la figura de la filòsofa Hipàtia, basades en les cròniques d'un temps i uns personatges amb molts clarobscurs, fruit de la convulsa història d'una època en què la inestabilitat, el barbarisme i el pillatge foren els destructors, com sempre, de la cultura i la seva projecció històrica.
El relat d'Amenábar s'ajusta bastant a la realitat de l'Alexandria del segle IV i als esdeveniments considerats el punt final del paganisme en el món hel·lènic, només amb les servituds pròpies d'un espectacle cinematogràfic (l'edat d'Hipàtia, assassinada quan tenia més de 60 anys, o la figura gens històrica de l'esclau Davo), que no modifiquen el valor del missatge. És l'escenificació d'un món que entra en el declivi, després de sis-cents anys de ser referent cultural a tota la mediterrània, amb el cristianisme emergent, però també dividit, i amb l'inici del cultiu d'una nova religió, l'islamisme, que quasi trucava a la porta.
Entre Atenes i Roma, Alexandria fou la tercera gran capital de l'antic Mediterrani, nascuda per fundació d'Alexandre el Gran (332 aC), i feta gran per Ptolemeu Soter, que en rep l'herència i reforça el caràcter hel·lenista del nou imperi egipci, convertint la ciutat en la gran capital, lloc d'estada del sepulcre d'Alexandre, port principal i centre cultural de l'hel·lenisme, donant carta blanca a Demetri de Falèron per crear el Museu i atraure-hi els millors pensadors. A redós seu, es configura la Biblioteca, destinada a emmagatzemar tota la literatura grega, o traduïda al grec, i, posteriorment, oberta a altres llengües, fins que, quan es nomena Zenòdot d'Efes com a primer bibliotecari, es diu que hi ha 700.000 obres, quantitat summament exagerada.
No es pot parlar de la cultura de l'època sense fer referència a Alexandria, i la lluminària del far del port atrau savis d'arreu, que cerquen les fonts del coneixement i el debat filosòfic. El Museu esdevé l'àgora on es comparteixen experiències i es creen escoles del saber, i la Biblioteca es reforça amb adquisicions de partides de tota mena, no sempre prou legals, fins deixar la de Pèrgam en lloc molt llunyà. El Soter, a la recerca de formes de síntesi entre les cultures grega i egípcia, implanta el culte a Serapis i promociona la construcció del Serapeu, centre cultural i religiós i seu d'una segona biblioteca. A part d'això, es convida Eleazar, sacerdot màxim de Jerusalem, a enviar una delegació de doctes jueus per traduir la Torà al grec, i rep setanta-dos savis d'Israel (sis de cada una de les dotze tribus) que durant setanta-dues setmanes treballen per enllestir la versió grega dels llibres sagrats, versió coneguda com «la dels Setanta», que fou utilitzada per jueus i, després, per cristians i fins i tot avui és referent per als estudiosos de la Bíblia.
Tres llargs segles de dinastia ptolemaica eleven Alexandria a la referència màxima, però les lluites familiars entre hereus i pretendents condueixen al debilitament de l'imperi. Els darrers reis es dediquen a autoexterminar-se fins que Juli Cèsar desembarca a Faros i s'encaterina de Cleòpatra. Egipte passa a ser província romana (any 30 aC) i s'inicia la llarga decadència, marcada per l'incendi de la Biblioteca. Roma converteix Egipte en un dels grans centres de la seva espoliació, graner alimentari i cultural de la península itàlica. L'arribada dels cristians i l'influent poder d'alguns eremites complicà la convivència, que arribà a la màxima tensió quan entraren en conflicte entre ells per la primacia de les seus d'Alexandria (Teòfil) i Constantinoble (Joan Crisòstom) i la utilització dels monjos del desert en aquestes lluites internes. Teó és el darrer director del Museu i l'emperador Teodosi autoritza la destrucció del Serapeu, en el temps en què Hipàtia ensenyava els seus coneixements a un selecte grup, mentre els talibans de la religió es dedicaven a la destrucció del saber científic.
Quasi dos-cents anys després, el general musulmà Amrú entra a Alexandria després de conquerir Egipte i es troba amb les importants restes de la Biblioteca, que havien sobreviscut a tots els desastres. Sense saber què fer-ne, pregunta al califa Omar, i aquest emet la sentència: si els rotlles que conté estan d'acord amb l'Alcorà, no cal conservar-los, i si hi van en contra, cal destruir-los. Amrú, rebuda la sentència, fa cremar tots els llibres.
Quan, dues centenes després, Napoleó desembarca a Alexandria, la ciutat és un petit nucli de pescadors, s'ignora on és el sepulcre d'Alexandre el Gran, res en queda de la biblioteca que fou la més important del món, i el far, el port i el gran palau han desaparegut sota el mar, víctimes d'un rosari de terratrèmols. Només en resta el mite.
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 08-01-2010, Pàgina 12
- El Punt. Barcelona 08-01-2010, Pàgina 12
- El Punt. Camp de Tarragona 08-01-2010, Pàgina 12
- El Punt. Comarques Gironines 08-01-2010, Pàgina 13
- El Punt. Penedès 08-01-2010, Pàgina 12
- El Punt. Maresme 08-01-2010, Pàgina 12
- El Punt. Vallès Occidental 08-01-2010, Pàgina 12