cultura

El Canal i el Teatre de Perpinyà s'alien en un projecte Interreg de 8,2 milions d'euros

«Escena catalana transfronterera» potenciarà la producció i difusió conjunta en català i el moviment de públic i creadors

Amb velocitats i perspectives diferents, però també amb molts paral·lelismes, Perpinyà i Salt / Girona aposten fort per les arts escèniques, i la seva proximitat geogràfica i la seva història i cultura comunes les ha portat en aquest punt de trobada, ara reforçat encara més pel fet que el Teatre de Perpinyà té com a nou director artístic Domènec Reixach, exdirector del Teatre Nacional de Catalunya, mentre va prenent forma l'imponent edifici del futur Teatre de l'Archipel, concebut per l'arquitecte Jean Nouvel amb un pressupost faraònic i la previsió que pugui obrir les portes el 2011 dins la xarxa de teatres nacionals francesos.

En aquest context, el Teatre de Perpinyà i El Canal, a través dels seus ajuntaments respectius –aquí, concretament, el de Salt, com a seu física d'un projecte en què també participen l'Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona i la Generalitat–, van presentar conjuntament el projecte Escena catalana transfronterera per un total de 13 milions d'euros en tres anys, dels quals finalment s'han atorgat 8.279.845 euros, repartits entre 4.214.845 euros per a Perpinyà i 4.065.000 euros per a El Canal. Per la part de Salt i Girona, la diferència entre aquests 4,2 milions i els 6 milions i escaig pressupostats s'espera obtenir-la de les institucions implicades i d'empreses patrocinadores.

Aquest projecte inclou set grans blocs d'accions previstes, el primer dels quals té a veure amb les inversions en instal·lacions, concretament en la creació d'espais d'assajos i exhibició a l'antiga fàbrica de la Coma Cros de Salt, com a seu central d'El Canal, i la construcció dels tallers i sales d'assajos al Teatre de l'Archipel, en els dos casos amb un concepte escènic obert més propi del teatre contemporani que del tradicional teatre a la italiana. Pel que fa a la Coma Cros, ja hi ha l'avantprojecte i s'espera que aquest any estigui enllestit el projecte executiu perquè les obres puguin posar-se en marxa entre el 2010 i el 2011, amb un pressupost de 2.695.000 euros: un 60 per cent del programa europeu Interreg (1.617.000 euros) i el 40 per cent restant de les administracions catalanes (1.078.000 euros).

El segon objectiu és unir les programacions artístiques de Perpinyà i El Canal –sense que perdin mai la seva independència– a través d'una temporada d'espectacles transfronterera que reflecteixi «la realitat d'aquest espai transfronterer en la seva diversitat lingüística, però sobretot en la llengua comuna, el català». Es potenciarà la circulació de les obres i dels professionals de l'espectacle en la zona transfronterera, però també fora, especialment a la resta dels estats espanyol i francès, i s'afavorirà la circulació de públic a una banda i l'altra de la frontera.

Els dos centres organitzaran conjuntament produccions artístiques comunes –«en català, però també quan calgui en francès, espanyol i en les llengües de la immigració»–, residències d'artistes i accions de promoció i de comunicació de les seves iniciatives. Els dos centres també posaran en marxa un cicle de formació comuna per als seus respectius equips tècnics, administratius i de comunicació per unificar competències i coneixements.

Al marge de les qüestions artístiques, Sunyer va destacar ahir que, en una situació de crisi econòmica, s'ha de valorar també que aquesta important injecció pressupostària repercutirà sens dubte en l'economia gironina i sobretot en el sector de les arts escèniques, amb uns 250 professionals a l'àrea urbana de Girona.

Argos, un nou cicle dins de Temporada Alta

Un dels projectes més immediatament tangibles que sorgiran d'aquesta Escena catalana transfronterera serà un nou festival anomenat Argos, que ja començarà a materialitzar-se la tardor vinent dins la propera edició de Temporada Alta. En realitat, tot i presentar-se com un «festival transfronterer» serà bàsicament un nou apartat o cicle dins de Temporada Alta, que serà concebut pels dos directors artístics, Salvador Sunyer i Domènec Reixach, i que tindrà lloc a les dues bandes de la frontera. L'objectiu d'Argos és «mostrar l'actualitat artística de l'espai comú i posar-la en relació amb les expressions artístiques de les fronteres d'Europa», com ara l'espai euromediterrani i els països de l'est d'Europa. Per Salvador Sunyer, Argos s'emmarca plenament dins la voluntat de donar a conèixer Temporada Alta a l'Estat francès i a tota l'àmplia zona francòfona.

Perpinyà i el cinema eròtic

Sunyer es va referir a la creació d'un «canal» entre Perpinyà i Salt / Girona que afavoreix el trànsit de professionals i sobretot d'espectadors entre els dos epicentres d'aquest nou espai transfronterer. Com també va dir, aquest flux d'espectadors ja es produeix d'una manera natural a Temporada Alta, que rep des de fa temps força públic nord-català, però Sunyer també va citar un altre exemple semblant, però amb un component cultural menor, de la nostra història recent: les expedicions que catalans i espanyols feien en els anys setanta a Perpinyà per anar a veure pel·lícules eròtiques quan aquí encara estaven prohibides.

Per afavorir aquest trànsit d'espectadors s'editaran programes bilingües o trilingües i també es crearà un web comú.

Del TNC a l'Archipel

J.B

Un altre desembarcament de Domènec Reixach en la gestió d'una direcció artística de referència. El que va ser director del Teatre Nacional de Catalunya durant vuit anys (des de la sortida per la porta del darrere de Josep Maria Flotats fins a l'entrada de Sergi Belbel amb una substitució cortès) pren les regnes del Théâtre de l'Archipel de Perpinyà. Mentre avancin les obres de construcció, el director dissenyarà les primeres programacions d'un teatre que planteja fer estrenes en català per, posteriorment, traduir-les al francès i al castellà. Reixach, un actor cuinat a foc lent al Teatre Lliure de Fabià Puigserver, s'ha especialitzat en la gestió de teatres sigui al Centre Dramàtic de la Generalitat, situat llavors al Teatre Romea o, des del juny del 2006, com a director de continguts de l'empresa Focus.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.