MONTSE CASTRO

EDUCADORA SOCIAL I PSICOPEDAGOGA

«Hem de donar eines a les persones perquè participin en el seu entorn»

És professora associada de la Universitat de Girona en les assignatures d'intervenció educativa en el camp de les discapacitats i intervenció psicopedagògica en àmbits no formals, i des del 2008 és la responsable del programa de suport a persones amb discapacitat de la UdG.
Què és l'educació social?
–«Els àmbits d'intervenció són l'educació especialitzada, per a persones amb necessitats educatives especials; l'educació de persones adultes, la formació laboral i l'animació sociocultural. Molt sovint es treballa amb persones amb risc social, i es pot fer treball individual, comunitari, de prevenció, etcètera.»
–I quina és la finalitat?
–«La nostra funció és donar eines a les persones perquè participin en el seu entorn, sempre partint de les seves necessitats (que són diferents per a cadascú), que poden ser d'adaptació social, de caire cultural, laboral, formatiu, etcètera.»
–Quines són les principals dificultats que es troben els educadors socials per desenvolupar la seva feina?
–«El reconeixement professional. Ha millorat, però encara no prou. Sovint ens trobem que l'educador social, amb els seus tres anys de diplomatura, o els quatre del grau, acaba essent contractat com a monitor.»
– Com us arriben els usuaris?
– «En el cas de persones amb discapacitats sovint vénen a través de la família. En casos de risc d'exclusió, poden venir derivats de Serveis Socials o d'altres institucions i organitzacions.»
–Hi ha processos d'intervenció genèrics vàlids per a totes les problemàtiques?
–«És molt difícil generalitzar. En casos d'usuaris provinents de famílies desestructurades, per exemple, amb problemes que poden anar des de la drogoaddicció fins als maltractaments, els educadors podem agafar una mica el paper de referent positiu, com a model d'adult, per mostrar a l'usuari que hi ha altres maneres de viure més sanes, alhora que l'ajudem a adquirir unes habilitats socials que potser per la seva situació no ha pogut assolir.»
–I pel que fa a les persones amb discapacitats...
–«En aquest cas ja no es tracta tant de ser un model a seguir com de potenciar les capacitats de la persona. Un educador no ha de fixar-se en la discapacitat, sinó en les capacitats que té l'usuari i potenciar-les. Tots tenim coses que sabem fer millor i pitjor.»
–L'educador social ha de complementar la seva tasca amb la d'altres professionals?
–«Sí, i tant. Calen equips multiprofessionals. L'usuari pot tenir necessitats que poden requerir la intervenció i seguiment d'un metge, d'un psicòleg, d'un treballador social... Tothom pot aportar-hi coses, segons cada cas.»
–Hi ha un límit objectiu entre l'atenció que es dóna a aquestes persones i una sobreprotecció excessiva?
–«En el moment que, com a educador, fas coses que aquella persona pot fer per si mateixa, pot haver-hi sobreprotecció. Si no sap com fer-ho cal ensenyar-n'hi. Si necessita engegar l'ordinador, posem per cas, i està capacitat per fer-ho, que ho faci, com fa tothom.»
–La integració d'aquestes persones dins la societat està plenament normalitzada?
–«No. Hem progressat molt, però hi ha molt camí per fer encara.»
–I què ens falta?
–«En molts casos continua essent una integració una mica compassiva, com si els féssim un favor acceptant-los entre nosaltres. I el que s'ha de veure és que són persones que tenen els mateixos drets i els mateixos deures que tothom. Dret a ser independents, a prendre les seves pròpies decisions, a tenir una feina o a tenir parella, que continua essent el gran tabú. Tenen les mateixes necessitats que té tothom, i tenen dret a viure la seva vida de manera tan autònoma com els sigui possible.»
–Quin paper hi juga la família en la integració social?
–«Les famílies han fet molt per assolir la situació que tenim ara. Cal reconèixer-los-ho.»
–No els deu ser fàcil.
–«El que normalment li passa a la família és que té por. Si veuen que aquell fill o filla no té la mateixa capacitat de defensa que tenen els altres nens, pateixen. Tenen por i intenten protegir-los, tal com fem tots amb els nostres fills quan els veiem vulnerables. La protecció pot fer-se de dues maneres: o posant-los dins d'una mena de campaneta, aïllant-los perquè no els fereixin, o intentant ensenyar-los que la vida és com és, que és dura, que s'ha de defensar, i ensenyar-n'hi.»
–I com es lluita contra la por?
–«La intervenció ha de ser en dos sentits: per a l'usuari, ensenyant-li a aconseguir autonomia en la seva vida. I per als pares, fent-los entendre que el fill es fa gran, que té unes necessitats i que necessita unes eines... cal ajudar-lo a fabricar-les. Quan l'usuari va aconseguint més grau d'autonomia, la por es va fonent.»
–  Hi ha prou sensibilització social a l'hora d'adaptar espais i recursos a les necessitats de les persones amb discapacitat?
– «Segons la legislació s'haurien de tenir en compte, i ja s'hi tenen, però no sempre es fan les coses bé. Ara ja tothom sap que a l'entrada d'un edifici ha d'haver-hi una rampa, per exemple, però sovint fa falta fer-los entendre que no n'hi ha prou fent un pendent: la rampa ha de permetre l'accés a persones amb cadira de rodes. Si el pendent és excessiu, o si fa un petit escaló de dos centímetres, posem per cas, pot ser un obstacle insuperable per molta gent. I parlem de persones amb discapacitats físiques, però què passa amb els que amb discapacitats sensorials? Cal tenir-los en compte a tots.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.