La cervesa blanca de Damm
L'empresa cervesera va presentar ahir a Alimentària la Weiss Damm, elaborada amb blat a partir d'una recepta del segle XVI
L'última novetat de l'empresa cervesera Damm es remunta al segle XVI, que és de quan data la recepta en què els creadors de la Weiss Damm s'han basat per elaborar una cervesa de blat que ahir van presentar a la fira d'alimentació i begudes Alimentària. Es tracta d'una cervesa suau, amb 5 graus d'alcohol, en què, seguint la tradició dels mestres bavaresos, no es filtra el llevat. Això confereix a la cervesa una aparença tèrbola i un color groc pàl·lid, motiu pel qual va ser batejada popularment com a weissbier, és a dir, cervesa blanca. La Weiss Damm es presenta al mercat en ampolles de 33 centilitres, fet que la diferencia del format de les cerveses d'importació europees de blat, que s'envasen en ampolles de mig litre. Els responsables de Damm s'han basat en un estudi elaborat el 2009 per Millward Brown que conclou que el 44% dels consumidors de cervesa de blat prefereixen el format de 33 centilitres, mentre que només el 19% es decanten pels 50 centilitres.
El director general de Damm, Enric Crous, va explicar ahir: «Amb aquesta presentació es posa de manifest la nostra aposta per la innovació i el desenvolupament de nous productes», després de llançaments recents com ara l'Estrella Damm Inèdit –en l'anterior edició d'Alimentària–, l'AK-Damm i la Daura. Crous va assenyalar que la cervesa de blat és un producte que està creixent a tot Europa, i amb aquesta varietat, segons el director general, «completem una gamma de productes».
El weissman David Gubern va convidar a un tast tot explicant que l'ideal és servir aquesta cervesa a una temperatura de 7 graus en un got llarg, que manté la frescor. Va destacar les notes florals i afruitades de la cervesa, amb tocs de plàtan, pell de taronja, préssec madur i clau d'espècia. «El fet que el llevat no estigui filtrat fa que quedi un segment de frescor i aroma afruitat», va assenyalar. La cervesa presenta una escuma densa i persistent i el gust de blat maltat es combina al paladar amb una lleu acidesa, que, segons Gubern, la fa molt refrescant.
La consciència nacional, a taula
Hi ha discursos que apel·len a la raó i discursos que entren directament al cervell pels sentits, com ara el gust i l'olfacte. I la Xarxa d'Establiments amb Consciència Nacional (Xecna) «vol contribuir al ressorgiment de l'esperit català posant el fet nacional a la taula». En forma de vi, de cava, de refresc, d'aigua, de whisky, de cervesa de rom i de bombons. El president de la Xecna, Ramon Carner, explica que la idea de posar «begudes amb consciència nacional surt de veure que el nostre país no treu el cap», i des de fa cinc anys distribueixen productes com ara els refrescos Desperta Ferro, el vi 11 de setembre de 1714, la cervesa artesanal Almogàver i el whisky Jaume I, entre altres begudes.
En ocasió de la fira Alimentària, la Xecna ha posat al mercat els bombons Cracks, «les postres dels crecks catalans». Es tracta d'una selecció d'ametlles recobertes de pasta de cacau amb sabors com ara el tiramisú, la taronja i el coco. Els bombons es presenten envasats amb unes capses que rememoren amb una breu biografia dotze personatges il·lustres catalans: Francesc Macià, Lluís Companys, Ramon Muntaner, Ramon Llull i Pau Claris, entre d'altres. La Xecna està preparant més presentacions amb 54 personatges més.