Font Agudes va invertir prop de 3 milions d'euros el 2009 en expansió i modernització

Mig milió es va destinar a la planta d'Arbúcies per obtenir el certificat internacional IFS de qualitat per a marques blanques

Font Agudes va néixer fa 25 anys a Arbúcies, al cor del massís del Montseny, amb la fabricació de garrafes d'aigua de vidre. El 1990 ja es va passar al format de plàstic polietilè i, el 2000, es va modernitzar la planta arbucienca per a adequar la producció dels envasos a plàstic PET. L'expansió del grup es va iniciar el 2006 amb l'adquisició de dues plantes d'envasat més, una a Toledo i l'altra a Mallorca, amb la qual cosa duplica la dimensió de la companyia. L'última incorporació va ser el 2008, amb la compra d'una fàbrica a Lleó. Segons les últimes dades disponibles, el 2008, el grup va comercialitzar uns 180 milions de litres d'aigua, 42 dels quals van sortir de la planta d'Arbúcies.

La companyia és actualment el principal interproveïdor d'aigua mineral de Mercadona. Això significa que la seva producció es comercialitza gairebé íntegrament en aquesta cadena de supermercats. En aquest sentit, les noves plantes que s'han adquirit estan ubicades prop de centres logístics de Mercadona per tal de reduir els costos logístics.

Font Agudes, però, segueix una línia d'expansió i modernització. En aquest sentit, la fàbrica d'Arbúcies acaba d'aconseguir el certificat de qualitat IFS per a marques blanques. Aquest certificat garanteix que el producte està a l'avantguarda de la seguretat alimentària i li dóna un valor afegit. L'obtenció d'aquest segell de qualitat ha requerit una inversió en l'àmbit estructural, de modernització de la deu i especialització de la gent del laboratori. Així mateix, la plantilla s'ha hagut d'adaptar a nous protocols de funcionament i a la maquinària que s'ha adquirit. Tot plegat, ha suposat una inversió d'uns 400.000 euros.

LA FITXA

Plantes d'envasat del grup Font Agudes
Arbúcies (Font Agudes)
Mallorca (Font Teix)
Toledo (Agua Doy)
Lleó (Virgen del Camino)
President del grup
Jordi Deulofeu
Facturació 2009
Arbúcies: 11 milions
Mallorca: 5 milions
Toledo: 7 milions
Lleó: 0,1 milions
Total: 23,1 milions
Producció el 2008
Prop de 180 milions de litres d'aigua (font: Alimarket)
Nombre de treballadors
Arbúcies: 40
Mallorca: 37
Toledo: 37
Lleó: 4
Total: 118
Inversió 2009
Arbúcies: 0,7 milions
Mallorca: 0,6 milions
Toledo: 1,5 milions
Lleó: 0
Total: 2,8 milions

Proveïdor de refrescos de la marca Hacendado

Un dels nous projectes que engega el grup és la nova línia d'envasat de refrescos, que es durà a terme a través de la planta de Toledo. Segons el president de Font Agudes, Jordi Deulofeu, aquesta iniciativa significa «un pas endavant en volum, inversió i tecnologia». Font Agudes utilitza el seu coneixement del sector de l'aigua per desenvolupar aquest nou projecte «gràcies a les sinergies que existeixen entre les dues activitats». Així, s'envasaran ampolles de 2 litres, 1,5 litres i 33 centilitres de taronja, tònica, llimona, llima i cola que es comercialitzaran íntegrament per a Mercadona amb la marca Hacendado. D'aquesta manera, Mercadona dividirà en dos la península pel que fa a distribució de refrescos. Font Agudes es quedarà amb la meitat occidental, mentre que Font Salem, filial del grup Damm i fins ara únic interproveïdor de refrescos, farà la distribució a la part oriental.

Mineralització dèbil i composició equilibrada

Per la seva composició física i química, Font Agudes es classifica com a aigua de mineralització dèbil, fet que li atorga una composició molt equilibrada. Els minerals són els nutrients que aporta l'aigua. En un extrem hi trobem l'aigua destil·lada, que és la que no porta cap tipus de mineral i que és perjudicial per a la salut. A l'altre, hi ha l'aigua més mineralitzada, que és la del mar, que tampoc no és apta per al consum. Entremig, es poden fer diverses distincions: la de baixa mineralització (per sota dels 50 mg/l de residu sec), la de mineralització dèbil (de 50 a 500 mg/l de residu sec, que és el cas de Font Agudes i de la majoria d'aigües de l'Estat), la de mineralització normal (de 500 a 1.500 mg/l) i la més forta (més de 1.500 mg/l). Els minerals naturals de la deu de Font Agudes es mantenen en una composició força constant i no se sotmet a cap mena de tractament. La captació de l'aigua es fa a més de 200 metres de profunditat, buscant les capes permeables de la muntanya on s'acumulen les reserves naturals d'aigua.

Evitar contaminacions

Els treballadors de Font Agudes han de passar per un seguit de filtres sanitaris abans de començar la jornada laboral per evitar el que s'anomenen contaminacions creuades –és a dir, evitar l'entrada de partícules provinents de l'exterior que puguin afectar la qualitat del producte–. D'aquesta manera, el personal té un accés concret a la planta. Quan arriba, ha de passar per uns vestuaris on s'han de canviar de roba i posar-se'n una d'especial, totalment desinfectada. No poden portar anells, ni arracades, ni pírcings i molt menys telèfons mòbils. Al vestuari, s'han de rentar les mans. El sabó, l'aigua i el paper per eixugar-se van amb un sistema automàtic de manera que no han de tocar cap aixeta ni interruptor. Així mateix, les persones externes que visiten la planta també han de passar per un procés de desinfecció per accedir a les instal·lacions.

JORDI DEULOFEU

«En l'aigua cal oferir la millor qualitat al menor preu»

Deulofeu destaca l'esforç en aquest sentit per evitar els efectes de la crisi
Quan es va iniciar la relació amb Mercadona?
–«La relació neix el 2004. Consisteix en una aliança a llarg termini, basada en la confiança, la transparència i la col·laboració entre les dues parts. Compartim la filosofia i la il·lusió de treballar per oferir al nostre consumidor, a qui també considerem el nostre cap, la millor qualitat al menor preu possible. És un model de compromís mutu que està donant molt bons resultats. Nosaltres aportem un producte amb una excel·lent relació qualitat/preu, fruit d'una important inversió en innovació i servei. I Mercadona ens ofereix una gran xarxa de distribució (1.269 botigues) i la prescripció dels nostres productes. És una relació basada en guanyar.»
–Acaben de rebre el segell de qualitat IFS.
–«És un gran reconeixement al nostre treball en matèria de qualitat i seguretat alimentària, i també a la nostra aposta per la millora contínua dels processos productius.»
–Quins altres projectes estan previstos?
–«Pel pròxim mes de juny tenim previst inaugurar una nova deu, Virgen del Camino, a 10 quilòmetres de Lleó, en el qual hem invertit 2,5 milions d'euros. La planta està situada a 6 quilòmetres de la nova plataforma logística de Mercadona (Villadangos), que ens permetrà donar servei a les botigues del nord-est de l'Estat.»
–El sector de l'aigua pateix la crisi o, com que és un producte bàsic, hi passa de puntetes?
–«Tot i que és un producte que respon a una necessitat bàsica, l'aigua mineral també s'ha ressentit de la crisi, a causa de la davallada general del consum. Per això ens hem esforçat més que mai a millorar els processos i oferir la millor relació preu/litre. Els clients ens ho han agraït i ens ha permès patir menys que les marques amb preus més alts.»
–Cap on vol anar el grup Font Agudes?
–«Volem millorar els nostres processos de fabricació, i també la qualitat del nostre producte, treballant de bracet amb Mercadona. Pel que fa a la nostra presència geogràfica, qualsevol nou projecte el fonamentarem en els nostres tres valors: afecte, harmonia i humilitat.»
–Com es competeix en un sector en què les diferències entre el productes són mínimes?
–«Totes les aigües del grup són de dèbil o molt dèbil mineralització. Les nostres inversions van dirigides als mitjans productius i tecnològics per assolir grans volums de fabricació amb els mínims costos possibles.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a