L'emprenedoria no té edat
El sabadellenc Jordi Alcázar, de només 17 anys, crea una reeixida agència de viatges econòmics
Jordi Alcázar és un jove amb les idees inusualment clares tenint present la situació econòmica actual, però sobretot la seva edat. Amb tan sols 17 anys, i sobreposant-se a qualsevol dificultat generacional, el sabadellenc ja ha fundat la seva pròpia empresa: una agència de viatges que ofereix els preus més competitius del mercat. La seva estratègia és molt clara: aprofitar totes les possibilitats que ofereix internet per optimitzar al màxim tant la qualitat del servei com el cost. Però la seva gestió no es limita a la xarxa, ja que disposa d'un local propi i, de moment, l'estreta col·laboració de dos empleats.
«Els temps de crisi són les èpoques per diferenciar-se, i Amancio Ortega, al seu moment, ho va fer», destaca Alcázar, que no amaga la seva admiració pel fundador i propietari de Zara. De fet, part de la inspiració la hi va donar l'empresari gallec: «Ell es va adonar que, en aquella època, la roba que hi havia al mercat era massa cara i jo intento fer el mateix amb els viatges. Tot són idees innovadores», admet el jove sabadellenc, que es declara un lector habitual de les biografies dels milionaris del rànquing de Forbes: «Fixant-me en Ortega he tret conclusions que m'han portat a definir el nom de l'empresa, Outlet Viatges, i a veure que és millor no tenir una estructura jeràrquica; i l'estratègia està basada en la de Virgin.» Una companyia, aquesta última, que de la mateixa manera que Zara va ser fundada per un menor d'edat: el britànic Richard Branson, que només tenia 16 anys.
Contra els elements
«M'agradaria que l'escola funcionés amb un estil molt més europeu perquè aquí ens fan estudiar fins massa tard», destaca Alcázar, que no oblida les incomptables dificultats amb què s'ha trobat a causa de la seva edat: «Quan vaig començar, al febrer, ningú no va confiar en mi, només la meva mare, i els funcionaris no em volien atendre. Vaig haver d'emancipar-me al notari i portar les escriptures d'emancipació a tot arreu, per fer els tràmits», recorda, i remarca que «el govern diu molt però no dóna cap ajut als joves emprenedors».
Ara, però, assegura que va recuperar «en dues setmanes» el capital inicial que li van deixar en préstec els seus pares, quan «les agències de viatges solen necessitar un any o un any i mig per cobrir les despeses». A més, posa en relleu el fet que el valor d'Outlet Viatges «ja ha pujat un 20%», i reconeix que ja li han ofert «100.000 o 120.000 euros» pel projecte, tenint present que té patentats la idea, el logo i el nom. Tot i això, no té cap intenció de vendre, ni tan sols vol ara uns préstecs de l'ICO que al seu moment no va aconseguir «perquè demanaven uns avals molt importants».
Un do comercialitzat
La iniciativa d'Alcázar va sortir de la manera més espontània possible, gràcies a la seva facilitat per trobar viatges econòmics a través d'internet: «M'he dedicat sempre a organitzar les sortides de la meva família i a partir d'aquí m'ho va demanar més gent. Va ser llavors quan vaig decidir dedicar-m'hi d'una manera professional», argumenta, i destaca que de seguida va veure que hi havia mercat: «Les agències ofereixen viatges cars o amb comissions molt altes, i jo el que volia és rentar aquesta imatge. És millor rebre l'encàrrec de 100 viatges barats que només d'un de car.»
La condició, estudiar
Alcázar, que es dedica en cos i ànima al seu negoci, ha de treure el temps d'on pot per estudiar, ja que els seus pares li van posar aquesta condició sine qua non per poder muntar l'agència. «La meva idea és acabar fent dret perquè m'agrada i perquè la meva mare és advocada, però no per dedicar-m'hi.» En el seu camp, que és l'emprenedoria empresarial, ja té la lliçó ben apresa.