la contra

L'arquitectura entra a les aules

Cinc escoles gironines participen en un programa pilot per aprendre aquesta matèria

Una escola, una plaça o l'habitatge o barri on es viu. L'arquitectura s'amaga darrere dels edificis que ens envolten i molts cops passa desapercebuda. Amb la intenció que els alumnes puguin disposar de coneixements bàsics sobre aquesta matèria, la demarcació de les comarques gironines del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya ha engegat un projecte pedagògic amb una prova pilot a set escoles: el CEIP Eiximenis de Girona, el CEIP Domeny de Girona, el CEIP Can Puig de Banyoles, el CEIP Vedruna d'Arbúcies i el CEIP Sant Gregori. En la majoria d'escoles hi participen els nens de cinquè i sisè de primària, tot i que en alguns també els de infantil.

Fomentar l'interès

L'objectiu és fomentar l'interès i motivar la capacitat crítica dels alumnes per l'arquitectura. Per intentar aconseguir-ho, es fa un aprenentatge amb el seu entorn més immediat, com pot ser la seva escola, els poms de les portes, els colors de les parets, els paviments dels terres, els graons de les escales o l'estructura del pati.

El president de la demarcació de Girona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, Frederic Cabré, i l'artista Pep Ametlla (coordinadors del projecte, conjuntament amb la pedagoga Dolors Guix), van explicar que la iniciativa va arrencar a començament d'aquest curs escolar i s'han seleccionat per fer la prova pilot «escoles que ja tenien un ambient propici cap a l'arquitectura». Cadascun dels centres impulsa aquesta iniciativa dins la seva línia pedagògica, i es vol fer una posada en comú dels coneixements adquirits, en el que serà el primer congrés infantil d'arquitectura, que es portarà a terme el proper 7 de maig al Teatre de Salt. En aquest congrés està previst que hi assisteixin més de 200 alumnes. Per a l'any vinent, la intenció és fer una convocatòria del projecte oberta a totes les escoles gironines, segons van informar els responsables de la iniciativa.

El projecte té un caràcter pràctic i una de les finalitats que persegueix és que l'arquitectura esdevingui una part del coneixement a impartir en els projectes educatius dels centres de primària, «de la mateixa manera que ja ho és en les realitats diàries dels alumnes i mestres», segons es destaca des del Col·legi d'Arquitectes.

Descobrir l'arquitectura

Els temes que s'analitzen són l'arquitectura com a ofici i els seus oficis aplicats, les dimensions específiques vinculades a la idea del lloc, les relacions d'analogia respecte a la matèria i la diferència entre pensar i construir arquitectura. Cada centre escolar proposa activitats complementàries. Per ajudar els alumnes a descobrir l'arquitectura es porten a terme visites a diferents edificis significatius, com és la seu de la demarcació a Girona del Col·legi d'Arquitectes, situada a l'edifici de la Pia Almoina. També es fa un taller pràctic perquè els alumnes prenguin consciència de les noves situacions espacials, visuals, tàctils i expressives, com pot ser dibuixar diferents escales, intuir la perspectiva dels objectes, descobrir de manera pràctica i a escala real la simetria bilateral, la composició i els ritmes d'una façana, o conèixer les propietats dels materials.

El Col·legi d'Arquitectes de Catalunya ja va portar a terme l'any 2003, per mitjà del Serveis Educatius d'Arquitectura (SEA), un projecte de sensibilització sobre l'arquitectura a escoles de primària, que va culminar en l'edició d'un CD-ROM pedagògic. Després dels bons resultats que es van obtenir amb aquesta iniciativa, la demarcació de Girona ha optat ara per engegar aquest nou projecte a les escoles, que porta per nom Ensenyar arquitectura. Aprendre arquitectura.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.