Societat

Restaurants a un clic

Els clients s'aboquen a les comandes a través de la pàgina web perquè hi troben més varietat a un preu molt més baix

Els propietaris s'asseguren omplir el local a les hores que hi ha menys activitat i en treuen més benefici

Trucar per telèfon a un restaurant per reservar una taula ha caigut gairebé en desús. En l'actualitat, són molts els clients que decideixen cercar a través d'internet per trobar les millors ofertes o, simplement, per descobrir espais gastronòmics nous. Segons les últimes dades de Restalo.es, portal web especialitzat a gestionar les reserves de restaurants, un 48% de les comandes a locals es fan en línia, i superen, per primera vegada, les telefòniques (38%).

Els diversos avantatges que representen per al client són el motiu que explica aquest augment: un funcionament senzill, sense la molèstia i el cost d'haver de trucar per telèfon, i uns preus més que suculents. “Tenim més de 3.000 reserves diàries i un milió d'usuaris; el fet de no haver de pagar per la trucada i els descomptes que s'ofereixen fan que la gent s'aboqui a fer les reserves en línia”, afirma el director i fundador de Restalo.es, Juan Otero. Un auge que també viu un dels altres portals de referència, Eltenedor.es, que té 100.000 reserves al mes i també disposa d'un milió d'usuaris registrats. “La gent busca organitzar l'oci de manera ràpida, senzilla i gratuïta; ara pots reservar, siguis on siguis i sigui l'hora que sigui, i gaudir de grans descomptes, que arriben fins al 50%”, diu el director i soci fundador d'Eltenedor.es, Marcos Alves.

Aquest opinió la comparteixen tant Aroa Cervantes com Iker Díaz, que reserven des de fa dos anys per internet. “L'atractiu és que pots fer la reserva a qualsevol hora del dia i amb unes ofertes que no trobes si hi truques per telèfon o hi vas directament”, sosté Díaz. Tots dos en són assidus. “Al mes, solc fer tres o quatre comandes, gairebé cada cap de setmana”, comenta Cervantes. Però no només suposa comoditat per als clients, sinó també per als restaurants. “Ens permet fer un estalvi de temps molt gran, perquè ens podem concentrar en el servei i no hem d'estar pendents del telèfon”, afirma el propietari del Thai Loungue, Raül Nuevo.

El sistema és ben senzill. L'usuari es registra al portal web i fa una cerca filtrant les característiques més idònies segons el seu gust. Desprès, amb un clic, accepta la reserva i, per la seva banda, ja està tot fet. Llavors, el restaurant rep una notificació al seu programari amb tota la informació (nom, hora i menú seleccionat). “Hi ha usuaris que no es creuen les ofertes que oferim i ens truquen per assegurar-se de si tot és correcte”, comenta Nuevo.

El 70% del preu

En aquest sentit, hi ha menús que tenen el 50%, o fins i tot el 70%, de descompte. “Per nosaltres suposa un benefici, perquè estem omplint el restaurant en moments que no hi ha activitat”, afirma Nuevo. “Gairebé el 70% dels clients que tenim, 38 comensals dels 50 que hi caben, han fet una reserva en línia”.

Hi ha altres locals que només veuen aquest servei com a via de publicitat, per donar a conèixer el seu espai culinari, però no per treure'n cap benefici. “No hi perdem, però tampoc hi estem guanyant; per als restaurants és una arma de promoció, no pas econòmica”, afirma el director comercial de Tapas Locas, Marc Soler. Tot i això, els restauradors han dipositat l'esperança en les reserves via web i el turisme per fer front a la previsible davallada del consum estatal en augmentar un 2% l'IVA (del 8% al 10%).

Oferir menús atractius i suculents per preus modestos és la tendència actual, marcada per la crisi econòmica, que qui sap si es convertirà en el model de negoci a seguir en el futur. De moment, però, i en espera de com evoluciona el consum i la integració de les noves tecnologies, els restaurants aprofiten l'ocasió per ampliar beneficis. “Estem satisfets perquè ajudem la gent a anar a restaurants i democratitzem la bona gastronomia i, de moment, el model continuarà així”, afirma Alves.

LA XIFRA

400
per cent
és l'augment que han experimentat, durant l'últim any, les reserves a restaurants a través d'internet.

LA FRASE

La gent mira molt la seva butxaca i oferir un millor preu fa que que reservin més
Marcos Alves
CEO i soci fundador de eltendor.es

Opinions per fer inclinar la balança

A més dels descomptes a l'hora de pagar el compte, l'altre atractiu que presenta fer la reserva a través de la web és que l'usuari pot tenir referències sobre l'ambient dels locals, el servei i la qualitat del menjar, ja que les webs disposen d'un apartat amb les recomanacions dels comensals que hi han anat anteriorment. Així, abans de decantar-se per l'un o l'altre, l'usuari pot veure les valoracions i la puntuació que ha rebut globalment el local.

En l'àmbit estatal, a Restalo.es hi ha més de 150.000 opinions. “La gent es guia molt per aquests comentaris”, confirma Otero. Eltenedor.es en té més de 200.000.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.