meteorologia
En alerta per les nevades
Activats els protocols d'actuació per neu a cotes baixes
Es preveu que agafi a tota la Catalunya interior
Administracions i operadors de serveis tenen activats des d'ahir al migdia els protocols d'actuació per neu a cotes baixes, on no és habitual que agafi. La Generalitat va activar en fase d'alerta el pla d'emergències Neucat i va avisar ajuntaments, consells comarcals, cossos operatius, concessionaris dels serveis d'aigua, gas, telèfon i electricitat, així com els operadors d'autopistes i aeroports, per tal que prenguessin al llarg de la tarda d'ahir les mesures preventives necessàries. A Catalunya, la Generalitat, organismes de l'Estat espanyol i les diputacions disposen de 184 màquines llevaneu, 16.000 tones de sal i 600.000 litres de salmorra per a actuacions d'emergència a les diverses vies. El Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) ha reforçat els seus dispositius per tal de poder accedir a qualsevol municipi, i la Creu Roja ha iniciat el seu protocol d'Operació Fred per atendre persones vulnerables sense sostre. L'Ajuntament de Barcelona va activar també en fase d'alerta el seu pla d'actuació municipal i ahir a la tarda va repartir sal als barris de Collserola situats per sobre de la ronda de Dalt, per la possibilitat que la neu hi acabés agafant. L'Ajuntament de Terrassa també va posar en funcionament en fase d'emergència el seu pla local de protecció civil per neu i gel, i altres consistoris i consells comarcals van rebre l'ordre de tenir a punt sal i grups electrògens, i d'estar preparats davant la possibilitat d'haver d'habilitar centres d'acollida per a gent atrapada a la carretera.
En aquest sentit, es preveia que les nevades escombressin aquesta matinada tota la Catalunya interior cap al sud i cap a ponent fins a aquest migdia, i que s'acumulessin gruixos que podien anar des dels 2 centímetres a cotes de 200 metres fins als 20, en cotes superiors als 700, especialment a les muntanyes de Prades. Ahir a la tarda van començar al nord i s'anaven desplaçant cap al prelitoral central i sud. Al llarg de la nit, la generalització del fred feia preveure neu a cotes de 200 metres i, esporàdicament, al nivell del mar. Les comarques més afectades, però, havien de ser l'Anoia, la Segarra, la Conca de Barberà, l'Urgell, les Garrigues, l'Alt i el Baix Camp, el Priorat i les Terres de l'Ebre, on es mantindran al matí les nevades que també hauran escombrat la Catalunya central durant la matinada.
Cap de setmana amb fred i sol
Les precipitacions han de desaparèixer aquest migdia en direcció al mar, i el fred s'imposarà arreu. La tramuntana i el mestral bufaran moderadament, però amb cops forts als dos extrems del país, de manera que s'alterarà notablement l'estat de la mar al nord de la Costa Brava, on s'esperen onades de fins a dos metres i mig d'altura. La sensació de fred serà intensa arreu i es generalitzaran les gelades a l'interior del país. Aquest serà un factor important tenint en compte la presència prevista de neu en aquestes comarques. Al Prepirineu, la depressió central i al prelitoral nord les mínimes han d'oscil·lar entre els 2 i els 7 graus sota zero. Pel que fa a la resta del prelitoral, aniran dels 2 graus positius als 3 graus sota zero.
Demà s'alternaran al cel intervals de núvols i sol excepte al Pirineu, on es mantindrà ennuvolat o molt ennuvolat. Les temperatures mínimes encara baixaran una mica més i les glaçades a l'interior s'esperen molt fortes.