Política

Els antiherois de la CUP

La formació presenta un espot electoral en què per primer cop s'utilitza l'humor i la caricatura pròpia per traslladar el missatge

Alguns gags van ser idea dels seus dirigents

Desert, llarga travessia, el somni de la marmota. Qui no ha sentit alguna vegada aquests qualificatius aplicats al procés? Són els mateixos termes que han sorgit en les moltes trobades de reflexió i discussió política que han protagonitzat membres i dirigents de la CUP amb responsables de la productora Metromuster, autora també del documental Ciutat Morta. Aquesta empresa visual va rebre l'encàrrec, amb un mes de marge, de tornar a fer l'anunci electoral de la candidatura, aquesta vegada enfocat en el 27-S. “La idea és fruit d'una decisió política, no pas creativa”, indica un dels responsables de Metromuster, Xavier Artigas.

Durant la primera reunió de feina ja es van acordar les primeres imatges que servirien per visualitzar el missatge: una furgoneta creuant el desert simbolitzaria el procés sobiranista que viu la CUP. “Volíem un híbrid entre l'spaghetti western i la road movie”, explica Artigas. Com a referents ambientals i escènics, es van posar sobre la taula pel·lícules clàssiques com ara París, Texas, de Wim Wenders; El diable sobre rodes, de Steven Spielberg, i els treballs del director de cinema Quentin Tarantino, entre d'altres.

El segon aspecte que calia abordar era l'estil comunicatiu que es volia donar a l'anunci. “Pensem que hi ha un cert cansament que tot el que es fa al voltant del procés es presenti com un gran moment històric i èpic”, explica Artigas. Aquest va ser el motiu principal pel qual es va agafar un camí ben contrari. “Era millor burlar-nos de nosaltres mateixos, amb humor i sense frivolitzar”, hi afegeix, i així ho van proposar a la CUP. La idea, en un primer moment, va agafar al partit polític a contrapeu, ja que es tractava d'un treball de risc, no hi ha precedents d'un anunci electoral amb llenguatge humorístic i estil narratiu, però van decidir arriscar-se. Van començar les reunions de treball entre els professionals de l'audiovisual, els protagonistes de l'anunci i el guionista Jair Domínguez, que es va fer càrrec de donar forma al guió. “Molts dels gags són aportacions dels mateixos diputats i dirigents de la CUP”, assenyala Artigas.

Un cop elaborat el guió, l'equip de treball es va dirigir a l'escenari triat, una carretera entre les poblacions de Bellpuig i Tàrrega. El rodatge va durar dos dies i ahir al matí se'n va fer l'estrena a Youtube. Tot un èxit –al vespre acumulava més de cent mil visites– que, a més, trenca esquemes.

Publicat a