Festicurts potencia la ficció
El 6è Festival de Curts de Figueres amplia actes i dies de programació però redueix el nombre de seccions
El Festival Internacional de Curtmetratges de Figueres, el Festicurts, arriba a la sisena edició i es consolida com un destacat focus d'atracció d'aspirants a cineasta, que hi poden presentar les seves obres primerenques en format de curtmetratge. Enguany s'hi han presentat uns 300 curts i, d'aquests, només 43 han passat el tall i aspiraran a les diferents categories de premis, que són les de millor curt, animació i Tomàs Mallol.
A diferència d'altres anys, la direcció ha decidit suprimir els premis al millor curt en català i al millor curt documental –això no vol dir que no s'hi hagin presentat obres d'aquest gènere–, cosa que demostra una clara tendència a potenciar la ficció. Per David Ruiz, director del festival, aquesta edició “continua oferint un nivell molt alt, fins i tot superior al de la mostra de l'any passat”. També, vista la selecció definitiva, “hem descobert gratament que cada any la producció de l'Estat no té res a envejar a la de resta d'Europa ni tampoc d'arreu del món”.
Entre les novetats d'aquesta edició, que tindrà lloc entre el 24 de setembre i el 3 d'octubre, destaca la celebració del primer Correcurts (25 de setembre), un model de concurs que s'ha estès en molts altres festivals (té com a precedent el que se celebra des de fa molts anys a Cassà de la Selva) i que consisteix a gravar un curt en dos dies i optar a un premi de 300 euros. Més extravagant és la convocatòria de la Bizarre Walk (2 d'octubre, 19.30 h), cosina germana de la coneguda Zombie Walk de Sitges, en què tot aquell ésser bizarre que ho vulgui –des de zombis i vampirs fins a gremlins o uruk-hais– és convidat a passejar-se pel centre històric de Figueres i, de passada, rebre el premi per la disfressa més original o cridanera.
Aquest acte és l'antesala de la segona Nuit Bizarre, que tindrà lloc a la plaça de les Patates amb el concert d'Esteso's Combo com a plat fort. La Nuit Bizarre es completa amb la projecció de curts bizarre al Convent dels Caputxins. També, i per tercer any consecutiu, se celebrarà el tercer Concurs de Monòlegs de Cine al Cafè dels Tints (29 de setembre, 22.00 h), que comptarà amb l'actuació estel·lar de Richard Elelman, regidor de Cultura de l'Ajuntament de Figueres, i que ja va fer de cantant eventual en el transcurs del festival Acústica, que també se celebra a Figueres.
Premis ACAT
Seguint amb la tradició de premiar cineastes per les seves trajectòries personals, el premi ACAT d'aquesta edició serà lliurat a Paco Plaza (director de Romasanta i El segundo nombre i codirector de Rec, juntament amb Jaume Balagueró) i Roser Aguilar (Lo mejor de mi). A més de projectar-hi alguns treballs seus, aprofitaran la seva estada a Figueres per parlar sobre el món del curt i les seves trajectòries.
El 3 d'octubre, a les cinc de la tarda, es farà l'acte de lliurament dels premis d'aquesta edició de la mostra, es projectarà el palmarès i es farà la cloenda, al Cercle Sport. El palmarès es projectarà cada tarda del 4 al 10 d'octubre –tret del dia 8– al Museu de l'Empordà.