Economia

ALFONS CORNELLA

EMPRENEDOR

«La passió és el motor humà»

El fundador i president del portal Infonomia, que just compleix deu anys, presenta el llibre Visionomics, on descriu 50 idees amb dibuixos sobre la dinàmica de les organitzacions. És un referent a Catalunya en la detecció i promoció de com la innovació dinamitza i transforma les empreses.
El millor d'aquests deu anys?
–«Haver de començar diverses vegades de zero.»
–Expliqui's.
–«Que la situació pel tipus de feina que fem, que acostuma a estar un pas endavant, ens crea una dinàmica diferent. Per això, el millor ha estat estar constantment amb la necessitat de repensar, reinventar-se i refer-se.»
–Infonomia com a think tank?
–«No. Això és una empresa privada que ha hagut de buscar-se la vida i generar els recursos per poder fer coses com aquest nou llibre.»
–El que més li ha agradat?
–«Determinades persones. En aquest trajecte han passat per aquí o hi hem tingut relació un centenar de persones i el millor són aquelles a qui veus aquesta barreja de qualitat professional i qualitat humana que no veus en d'altres.»
–Per què l'apassiona innovar?
–«Perquè la passió és el motor humà. El que ens mou és realment la passió, és una construcció permanent, el descobriment. La innovació, en realitat, és un sistema que converteix la passió en resultat.»
–Aprendre per millorar.
–«Les persones que més m'han, diguem-ne, tocat, són les que han tingut idees que m'han nodrit. Les idees són nodriment. Funciono molt des de la idea com a combustible.»
–Es deixa captivar per les idees?
–«Sí, molt. A vegades, gent que és més pràctica m'ha criticat ‘perquè només t'apassionen les idees. I el més important és dur-les a la pràctica'.»
–I què els ha contestat?
–«Que tenen raó. Però en un moment de canvi com ara, com ho serà d'aquí a deu anys i com serà tota la història, és importantíssim estar molt atent a idees que ben aplicades poden canviar la manera en què vivim amb l'objectiu de millorar les condicions.»
–I com valora la crisi?
–«Aquesta crisi el que està demostrant és que l'economia és més complexa, que les coses estan totes interrelacionades i que el tipus de coneixement que tenim per gestionar l'economia ja no és suficient.»
–Conclusió?
–«La crisi el que farà emergir són molts miralls, tant per a les persones com per a les empreses. I t'hi hauràs de mirar i veure't si t'agrades.»
–Vostè s'agrada?
–«M'agrado en determinades coses, em desagrado en d'altres.»
–I és feliç?
–«Sóc bastant feliç, sí.»
–Repensem l'educació? I ara.
–«Sempre s'ha de repensar. I més ara perquè hi ha una manca de sintonia entre el què i com expliquem i com els joves aprenen. La quantitat d'hores que ells dediquen a una interfície que és una pantalla i la forma en què es mouen per dins no té res a veure amb la manera convencional que tenim d'explicar els qui venim d'una generació Gutenberg, més textual.»
–Per tant...
–«Anem cap a una educació que és personalitzada.»
–El futur serà complex.
–«Sí, perquè tot estarà relacionat amb tot.»
–El cas Zara del seu llibre és espectacular: una idea, en només 15 dies, pot arribar a les botigues?
–«És sintonia. És un exemple del que ve. Tu no estàs pressionant el mercat perquè compri el que tu fas, sinó que tu estàs escoltant el mercat per fer el que el mercat et compra. La idea és molt senzilla, però la manera de fer-ho és molt complicada. És un procés de sintonia que no és lineal.»
–Una idea i un mercat global.
–«Si hi ha una paraula clau en els propers anys per definir el nostre nou projecte és la combinació de coordinar i col·laborar. O sigui, coordinar perquè puguem col·laborar millor.»
–Pensava que diria hibridar.
–«És una manera de fer això. Una forma de fer i promoure la col·laboració d'empreses és la hibridació. És fer el millor de cadascú, combinar-ho, per aconseguir un resultat que és millor que la suma dels elements.»
–I la fractura digital?
–«El problema no és la fractura en sí, sinó la fractura del coneixement. El fet que un hi tingui accés o no, o que utilitzi o no els mitjans digitals, no és el problema. El gran problema és que el món és més complex i per gestionar-lo o entendre'l requereixes molt esforç. Per això, la gran fractura estarà entre els qui entenen el món i els qui no tenen cap voluntat d'entendre'l. I això ho veus en els joves d'ara.»
–Com explica al llibre, ara li pregunto a vostè: i què sap fer bé?
–«Connectar idees.»
–«Desaprenc... llavors existeixo.»
–«Aquest lema el vaig agafar fa uns quants anys i té a veure amb les primeres preguntes que m'has fet.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a