tarragonès
El Port de Tarragona i Foment impulsaran la connexió ferroviària
El ministeri va rubricar ahir amb onze autoritats portuàries de l'Estat l'acord per connectar els ports a la xarxa ferroviària
En potenciarà la intermodalitat
El Ministeri de Foment i l'Autoritat Portuària de Tarragona van rubricar ahir a Madrid el conveni que compromet l'administració estatal a impulsar la connexió ferroviària del port i augmentar-ne la competitivitat. El mateix acord va ser ratificat també amb deu autoritats portuàries més: les de Vigo, Marín-Ría de Pontevedra, Vilagarcía de Arousa, la Corunya, Ferrol-San Cibrao, Castelló, València, Alacant, Huelva i Badia d'Algesires.
En els documents amb cadascun dels ports s'estableixen els aspectes operatius de la xarxa i dels drets i obligacions de cada una de les parts per a la connexió física i gestió de les operacions de circulació. També s'acorden els punts on es delimiten els punts de connexió entre la infraestructura d'Adif i la dels ports, qui té el rol d'administrador ferroviari. L'objectiu és situar per al 2020 la quota del transport de mercaderies per ferrocarril en el 10% total que es transporta anualment arreu de l'Estat.
El ministre de Foment, José Blanco, que va presidir l'acte conjunt, va destacar la importància d'un nou mapa ferroviari que abandona el vell model radial i el substitueix per una xarxa mallada de corredors que es reforcen entre si i que es perllonguen més enllà de les fronteres espanyoles, en les quals els ports són un factor crític.
De fet, actualment cadascun dels ports del sistema portuari actua com a node integrat en una o diverses cadenes logístiques. Per això, les autoritats portuàries estan dirigint els seus enfocaments cap a una concepció de port en xarxa intervenint d'una manera o altra en la promoció, desenvolupament i disseny, tant dels serveis de transport com dels serveis de plataforma en terminals instal·lades a l'interior de la xarxa que configura el seu àmbit d'actuació.
Cal tenir en compte que, de les importacions realitzades el 2009 a l'Estat espanyol, el 76% es va fer per mar, així com el 49% de les exportacions.