Castelldefels fa esport
El municipi, amb un índex de la pràctica esportiva superior a la mitjana, ha estat escollit Ciutat Europea de l'Esport 2013
Els noms més destacats són d'estrelles del Barça, com ara Messi i Ronaldinho, però Castelldefels ha tingut i té veïns il·lustres associats al món de l'esport com per exemple Xavi Pascual, Ronaldo Nazario, Javier Mascherano, Thiago, Paco Flores, Marcel Granollers i Ángel Morales. Nombrosos esportistes han escollit per viure-hi una ciutat propera a Barcelona, amb molts barris residencials i un litoral privilegiat. Però l'esport no s'evidencia només pel ventall de famosos que s'han deixat caure per aquesta ciutat del Baix Llobregat. L'esport es palpa a diari a la gran zona esportiva a l'aire lliure que és la platja, de 5 quilòmetres de llarg i 100 metres d'ample. És freqüent trobar-hi l'exjugador del Barça Luis Enrique entrenant-se per a la Marathon des Sables, la duríssima cursa de 251 quilòmetres que transcorre pel desert del Sàhara, així com l'entrenament de l'equip juvenil d'handbol del Barça. La ciutat és destí habitual de concentració dels clubs de futbol de segona quan juguen a Catalunya. La Marató i la mitja Marató del Mediterrani, que es va celebrar fa dos caps de setmana, és una de les més concorregudes del calendari català. La platja és també escenari de competicions internacionals com l'Ultimate Frisbee, i des que es permet practicar el surf d'estel tot l'any es preveu que competeixi amb Roses per atreure els practicants d'aquest futur esport olímpic. Castelldefels alberga estades i competicions d'altres esports com ara judo, classes lleugeres de catamarà i de patí amb vela, handbol femení, bàsquet infantil, ciclisme i escalada.
Però Castelldefels no és una ciutat que atregui només esportistes d'un cert nivell, sinó que l'esport s'ha introduït en la rutina dels seus veïns, que són més actius que el conjunt de catalans i espanyols. Segons una enquesta del 2009, el 56% dels seus habitants practiquen algun esport almenys dos cops a la setmana en el cas dels majors de 16 anys. Això representa 10 punts més que la mitjana catalana i 20 més que l'espanyola. I només cal passejar-se per la platja per constatar que la pràctica esportiva és rellevant en aquesta ciutat. A diari s'hi troben corredors de totes les edats que han fet del passeig Marítim el seu lloc habitual per practicar el seu esport. El fúting conviu en l'asfalt amb la pràctica del ciclisme i del patinatge en línia. A la sorra, els més joves practiquen vòlei platja, mentre que, al mar, els caps de setmana el blau queda esquitxat per les veles de les petites embarcacions que tenen base als clubs Nàutic i Marítim.
Aquest amor per l'esport, afavorit pel bon clima i el terreny pla, ha cridat l'atenció del comitè avaluador de l'European Capitales of Sport Association, una entitat reconeguda per la Comissió Europa que ha designat Castelldefels com a Ciutat Europea de l'Esport 2013. Es tracta d'un distintiu atorgat a 12 ciutats que acompanyen enguany Anvers com a capital europea de l'esport. És l'única ciutat catalana amb aquest reconeixement, i a l'Estat n'hi ha dues més: Estepona i Lorca. L'eurodiputat Santiago Fisas ha estat el promotor de la candidatura de Castelldefels, que a més serà l'any vinent la Ciutat Catalana del Bàsquet.
L'alcalde de la ciutat, Manuel Reyes, recollirà aquest dimecres el guardó a Brussel·les, i es mostra satisfet pel reconeixement tot manifestant que “a Castelldefels estimem l'esport”. L'Ajuntament està ara treballant per atreure esdeveniments esportius, com per exemple els relacionats amb el surf d'estel. “Volem muntar coses interessants per dinamitzar la platja”, assenyala Reyes, que deixa clar que l'objectiu és “captar el turista interessat en l'esport i fer que augmentin els llocs de treball”.
El consistori aprofitarà per reclamar la reforma del poliesportiu Can Roca, que necessita una inversió de dos milions d'euros –el consistori ha demanat el finançament a través de la Diputació– per actualitzar unes instal·lacions amb 30 anys d'antiguitat. I segueix demanant a la Generalitat la cessió del Canal Olímpic, que ara gestiona l'empresa Aquacat i que s'ha convertit en un altre espai de gaudi ciutadà des que es va oferir l'accés gratuït als veïns de Castelldefels perquè hi puguin córrer i anar amb bicicleta.