Ana Botella recorda el general Prim parafrasejant-lo: “No oblideu la sang vessada per les nostres discòrdies polítiques”
Madrid homenatja el general reusenc Joan Prim el dia del 142è aniversari de la seva mort, quan va ser tirotejat a la capital de l'Estat
L'alcalde de Reus, el convergent Carles Pellicer, remarca a Madrid que els seus veïns comparteixen amb Prim la “voluntat de ser ciutadans del món”
El general i president del govern Joan Prim ha estat homenatjat avui a Madrid, en el 142è aniversari de l'atemptat que va acabar amb la seva vida, amb una reivindicació de la seva figura en la qual s'ha posat l'accent en la unitat davant les disputes polítiques. Durant l'acte, celebrat al Quarter General de l'Exèrcit, l'alcaldessa de Madrid, Ana Botella, ha fet una crida a “deixar de banda més que mai les disputes partidistes i els interessos personals”, donada la “greu crisi econòmica” i el “moment clau” que travessa Espanya. “No hem d'oblidar tot el que som capaços de fer quan fem les coses junts, quan optem per la serietat, per la recerca del consens i actuem amb altura de mires”, ha dit Botella en l'homenatge al general Prim (1814-1870).
En aquest context, l'alcaldessa de Madrid ha advocat per “no oblidar” la frase que Prim va pronunciar l'11 de novembre del 1862 durant un discurs parlamentari i que, des d'avui, està esculpida en una placa de bronze inaugurada aquest matí en el mateix lloc on va ser tirotejat: “No oblideu la sang vessada per les vostres disputes polítiques”.
Al costat de Botella, Carles Pellicer (CiU), alcalde de Reus , ciutat natal de l'homenatjat, ha afirmat que els “anhels” de Joan Prim i Prats són avui de la “màxima actualitat” i que els seus veïns comparteixen amb ell la “voluntat de ser ciutadans del món i partícips de forma activa en la construcció de la història”.
A l'homenatge han assistit, entre d'altres, el ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz; el fiscal general de l'Estat, Eduardo Torres-Dulce, i el president del Congrés, Jesús Posada, que ha reivindicat l'ideal de Prim que “Espanya fos una nació unida i formada per ciutadans lliures, respectada i prestigiada internacionalment”. Per la seva banda, el president de la Societat Bicentenari General Prim 2014, Pau Roca, ha recordat que Prim “parlava en català” i “arengava les seves tropes en català”, i s'ha referit al “dolor que va sentir quan va haver de posar ordre a Barcelona bombardejant-la”.
Els actes previs a la celebració a Madrid del Bicentenari del naixement del general Prim han començat al matí al Congrés, on Posada ha presentat el llibre Juan Prim y Prats. Discursos Parlamentarios. Davant més d'un centenar de persones congregades al Saló dels Passos Perduts, Posada ha destacat el “sentit patriòtic”, el “compromís amb la llibertat” i la “recerca de la concòrdia” que van guiar la vida de qui va ser president del govern, promotor de la Constitució de 1869 i artífex de l'elecció d'Amadeu I de Savoia com a rei constitucional d'Espanya.
Posada ha assenyalat que aquests trets “també avui han d'inspirar la conducta dels servidors públics, especialment en un moment com el que actualment viu Espanya”.
L'expresident del Congrés José Bono, l'historiador Ian Gibson i l'economista Ramón Tamames han assistit a la presentació del llibre, al costat de diputats, senadors i descendents del general. El llibre de discursos parlamentaris de Prim l'ha coordinat María José Rubio, que ha advocat per “descongelar la memòria del general Prim” i “revalorar els ideals que va representar”, entre ells l'”amor a Catalunya i amor a Espanya”.
En representació dels autors, el biògraf de Prim Emilio de Diego ha rememorat al “militar romàntic” que va arribar en la primavera de 1841 a Madrid com a diputat per Tarragona i al “català espanyol i universal” que va ser al llarg de la seva vida.
Des del Congrés, els assistents s'han dirigit cap al Banc d'Espanya, on Prim va ser tirotejat, per a la inauguració de la placa commemorativa amb la inscripció “En aquest lloc, antic carrer del Turco, es va produir l'atemptat contra l'heroi militar, insigne estadista i president del govern, general Juan Prim i Prats” i la seva frase “No oblideu la sang vessada per les nostres discòrdies polítiques”.
Allà els alcaldes de Madrid i Reus han descobert la placa de bronze, obra de Ramon Ferran, i la comitiva s'ha desplaçat al Quarter General de l'Exèrcit, per completar el mateix recorregut que va fer Prim la tarda de l'atemptat.