Els alumnes de les autoescoles afronten a partir d'aquest dilluns el nou examen del carnet de conduir
Els professionals del sector avalen els canvis perquè permetrà formar millor als conductors
La part pràctica de les proves inclourà 10 minuts de conducció autònoma
Les modificacions introduïdes per la Dirección General de Tráfico (DGT) en els exàmens del carnet de conduir han entrat en vigor aquest dilluns. A partir d'ara els alumnes hauran de respondre qüestions que sortiran d'una base de dades que passa de tenir 800 preguntes a tenir-ne 15.000 i durant la part pràctica s'enfrontaran a deu minuts de conducció autònoma. Tant el gremi d'autoescoles com el Servei Català de Trànsit avalen els canvis. “Ensenyen a conduir i no a aprovar exàmens”, subratlla el director del SCT, Joan Aregio. “Els alumnes tornaran a les aules”, vaticina la presidenta de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, Maria Olivera.
Les indicacions de l'examinador del carnet de conduir, banda sonora que tots els conductors tenen el cap quan recorden com van obtenir el seu carnet, no sonarà durant deu minuts de la prova amb el nou carnet. La part pràctica inclourà aquest temps de conducció autònoma perquè els alumnes demostrin que saben circular sense la seva orientació.
És la gran novetat del nou examen del carnet de conduir de la DGT que entra en vigor a partir del 21 de gener. L'aspirant rebrà tan sols l'ordre d'anar a un punt concret del mapa. Per arribar-hi podrà fer ús d'un GPS. Serà una simulació “molt més propera a la realitat que els espera quan condueixen sols”, explica el gerent de la xarxa d'autoescoles del RACC, Alberto Caamaño.
Un altra modificació important és que durant la prova l'alumne podrà fer ús de les tècniques de conducció eficient. Sempre que la situació del trànsit ho permeti, podrà conduir amb una marxa engranada i sense prémer l'accelerador. “Nosaltres portàvem temps demanant que això estigués inclòs”, diu Caamaño. D'aquesta manera “no només aconseguim alumnes més segurs sinó també més eficients”.
A partir d'aquest dilluns, a més, el veredicte de la prova els alumnes el rebran al final. Actualment en l'instant que el conductor examinat realitzava un error que suposava la seva desqualificació s'interrompia el control. L'objectiu és que tot l'examen suposi un aprenentatge per l'alumne i evitar casos molt freqüents on s'aturava l'examen quan tan sols havien circulat uns metres.
Entendre en lloc de memoritzar
La base de preguntes a partir de la qual s'elaboren els exàmens actualment consta tan sols de 800 qüestions. Ara s'incrementarà fins a 15.000. “Actualment molts dels alumnes memoritzaven les preguntes de l'examen teòric però ara hauran d'assimilar els continguts i sortiran més ben preparats” diu Caamaño.
Incrementar tant la base de preguntes servirà perquè la gent “torni a les aules”, assegura la Maria Olivera. Acabar amb aquest sistema de retenció permetrà seguir un millor procés d'aprenentatge teòric.
Els canvis del carnet de conduir “evidentment han alterat els alumnes”. Més encara a tots aquells que s'han vist afectats per la reforma quan ja estaven inscrit a les autoescoles. “Però tan aviat com vegin com funciona la nova prova, perdran la por”, tranquil·litza Olivera, que de la mateixa manera que Caamaño, veu molt positives les modificacions. El gremi feia temps que les demandava.
Les modificacions introduïdes també agraden al director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio. “Van en la bona direcció perquè ens allunya d'ensenyar a aprovar l'examen i ens ensenya a conduir”, ha explicat.