Societat

PATRIMONI

L'Escala recupera l'antiga font pública de la Bomba

El pou té més de 300 anys i el sistema de bombament és de final del segle XVII

S'hi estan fent obres de reforma

L'antiga font pública situada en l'encreuament entre els carrer d'en Perris i del Mar, situada en ple nucli antic de l'Escala, l'estan rehabilitant amb la voluntat de recuperar l'aspecte que havia tingut antigament. La font és recordada pels més grans de la zona com la font de la Bomba pel mecanisme en forma de maneta circulat que la caracteritza i que va substituir una encara més antiga palanca de bombament que permetia fer aflorar l'aigua fins a la superfície. L'aigua va deixar de rajar a la dècada dels anys 1970, quan ja no tenia cap ús públic.

La seva proximitat al mar va fer que les deus que nodrien el pou actual quedessin salinitzades. Les cases del voltant no l'utilitzaven com a aigua de boca sinó que els escalencs de la zona la feien servir per refrescar-se “de tant glaçada que era” i per rentar la roba negra.

Dels primers pous

El sistema de bombament –amb maneta circular o amb palanca– es calcula que data de final del segle XVII o principi del XIX i pouava aigua d'un pou en què l'antiguitat es remunta a algun segle abans. La historiografia local situa el pou entre els primers que es van construir a la zona, entre final del segle XV i principi del XVI, a partir dels primers assentaments que devien formar el nucli urbà de l'Escala. La recuperació forma part de la voluntat de recuperar el patrimoni local i de valorar-lo com a element històric del poble.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.