la contra

N'hi ha que tenen molta sort

Un banyolí ha estat una de les 190 persones escollides arreu del món per visitar la NASA

Molta gent no juga a la loteria perquè considera que les probabilitats de ser afortunada amb un premi és molt remota i, segurament, tenen bona part de raó. Mirant-ho per l'altre costat, es pot constatar que sempre toca a algú. Afirmo això a propòsit de la sort que ha tingut –o que ha perseguit o que s'ha treballat– Francesc Grau, de Banyoles, que ha estat una de les 190 persones de tot el món que han estat escollides per la NASA per visitar les instal·lacions de l'agència a Washington i parlar amb alguns astronautes. Aquest jove de trenta anys i escaig treballa a Girona per l'empresa Conzentra, del grup Inspirit. Conzentra facilita ajuda per entrar als anomenats mitjans socials. Aquestes plataformes estan agafant molta rellevància institucional als Estats Units i més ara, que fins i tot el president Obama té el seu espai propi a Twitter. I és aquesta plataforma social de la qual Grau també forma part –és gratuïta i només cal registrar-s'hi– que li ha obert les portes de la NASA per un dia.

Twitter és una mena de sistema de missatgeria gratuït amb la limitació dels 140 caràcters per missatge. Francesc Grau va llegir-hi un correu d'un dels astronautes, Mike Massimino, Astro_Mike, que havia participat en una missió espacial recent, que anunciava la diada de portes obertes per a 190 afortunats de tot el món. Qui volgués provar sort s'havia de registrar a la plana web de la NASA i esperar a ser un dels escollits. L'únic requisit innegociable era que fos usuari de Twitter. Ell va ser un dels seleccionats i, segons explica, no sap quins criteris van fer servir. Els 190 convidats van sentir les explicacions de sis astronautes de Shuttle STS-125, que havien participat recentment en una missió al Hubble. La particularitat és que els podien demanar el que volguessin. Francesc Grau els va traslladar una pregunta del grup creat al Facebook per ell mateix: «Pot descriure la terra amb 130 caràcters?», va dir en forma de picada d'ullet directament al seu col·lega de Twitter Astro_Mike. Ell va respondre que no es podia definir amb tant pocs caràcters.

La visita va continuar en un espai informatiu i commemoratiu dels 40 anys de l'arribada del primer humà a la Lluna i altres dependències on es podien veure objectes espacials com ara diversos vestits d'astronautes. Vaja, que es van poder passejar per la NASA com per casa seva i fins i tot fotografiar tot el que van voler. És la primera vegada que l'agència du a terme una experiència d'aquest tipus, tot i que, a partir d'ara, sembla que l'anirà repetint, amb l'objectiu de popularitzar-se i d'acostar la seva feina i l'organisme en concret als ciutadans de tot el món.

Francesc Grau explica que ell va voler provar sort perquè la NASA sempre ha estat un atractiu per a ell i, a més, perquè és un usuari avançat de les noves plataformes socials. Per això, més enllà del gaudi romàntic de la visita, considera que ha estat una experiència molt important i exemplificadora de la feina que fa diàriament a Conzentra. A més, destaca que tot plegat ha estat molt rellevant personalment pel fet que forma part de l'associació Tic.cat, que és la plataforma que promou l'ús de la llengua catalana a les noves tecnologies.

A Francesc Grau la sort li ha fet una bona passada. Ell mateix apunta que tot plegat és una loteria. «Quan m'hi vaig inscriure, en cap cas pensava que seria seleccionat», sentencia. Sigui com sigui, però, va fer el que calia, tenint en compte el que perseguia. Un exemple més, doncs, que la sort s'ha de cridar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.