Política
CARLES BARCELÓ VIDAL
PROFESSOR DE LA UDG, DISTINGIT AMB EL PREMI JAUME VICENS VIVES DE LA GENERALITAT
“L'estadística ensenya a viure en la incertesa”
“És un error entrar en el món matemàtic a través del fet abstracte. Això, de tant en tant, encara passa i em sembla antinatural: no respon al fet natural del pensament”
“No crec que l'estadística formi part de les matemàtiques. En l'àmbit aplicat, té entitat pròpia i intenta analitzar quina informació es pot treure d'un conjunt de dades”
El primer ordinador
Barceló diu que intenta treballar bé, “sense cap afany de notorietat”. Ha estat quaranta anys a les aules, els 18 primers (1972-1990) en l'ensenyament secundari, i els últims 23, com a professor universitari de la UdG (a infermeria, a la Politècnica, a ciències i, des del 2007, a medicina). Barceló creu molt en el mètode d'aprenentatge basat en problemes (ABP). Va ser el primer director de l'institut Salvador Espriu de Salt, l'any 1976. Recorda que va ser un dels primers centres a tenir un ordinador. “El 1976 no hi havia ordinadors ni se sabia què era la informàtica en els centres de secundària.”
És un fracàs del professor si a final
de curs l'alumne
té entravessada
una matèria
de curs l'alumne
té entravessada
una matèria
carles Barceló Vidal (Girona, 1949) va rebre, el dia 6 i de mans del conseller Andreu Mas-Colell, el premi individual Jaume Vicens Vives de la Generalitat, que distingeix l'excel·lència en la qualitat docent. Barceló és el quart professor de la UdG que rep aquest guardó en la categoria individual, després de M. Antònia Canals (2001), Salomó Marqués (2006) i Josep M. Nadal (2009). Barceló, director de la càtedra Lluís Santaló, és professor del departament d'informàtica, matemàtica aplicada i estadística (IMAE), que dirigeix Joan Antoni Sellarés.
Què representa el premi? És un bon començament per al seu últim curs de classe?
És una bona culminació a 40 anys de l'única cosa que sé fer.
Però si sap fer bé una cosa, ja pot anar pel món. Què sap fer?
Crec que sé comunicar bé amb els alumnes, amb una matèria que d'entrada no és senzilla... El que no acabo mai d'entendre és aquell alumne que diu que surt rebotut de l'estadística o les matemàtiques. Un alumne pot tenir més o menys facilitat per a una matèria, però crec que és un fracàs del professor si al final del curs l'alumne té entravessada una matèria, a banda dels components personals.
Què és l'estadística? Una branca de les matemàtiques?
L'estadística necessita les matemàtiques i, moltes vegades, s'ha presentat com una part de les matemàtiques. No hi estic d'acord. L'estadística en l'àmbit aplicat té entitat pròpia i el que fa és intentar analitzar quina informació pots treure d'un conjunt de dades.
A treure conclusions, doncs?
Conclusions. I de vegades els explico que l'estadística els ensenya a viure en la incertesa. La vida és incerta, per si mateixa. Saber mesurar fins a quin punt la incertesa és alta, baixa... L'estadística hi ajuda.
M'agrada el nom d'una matèria que ha impartit. Sistemes d'ajuda a la presa de decisions. Què és?
Això va ser una assignatura del grau d'informàtica. En un entorn industrial o empresarial, has de prendre decisions a partir de la informació. Com que no tens sempre els mateixos resultats, pel fet d'estar sotmesos a variabilitat, has d'acabar de quantificar quina fiabilitat tenen. I, a partir d'aquí, prendre decisions. Això és una de les finalitats de l'estadística. Se li va donar aquest nom.
Treballen vostès amb números?
Més que amb números, treballem amb dades, poden ser numèriques o de tipus quantificador. Més que estadística, fem anàlisi de dades [...]. De vegades, es treuen conclusions errònies o imprecises.
Com s'aconsegueix que a un estudiant no se li entrevessin els números i les dades quan és adolescent?
Les matemàtiques tenen una fase d'abstracció, que pot costar més o menys. Hi ha gent que hi té més facilitat. Tenen un vessant que surt de la realitat. Si com a professor ets capaç de lligar les matemàtiques o l'estadística a la realitat, veient la utilitat de les matemàtiques..., potser l'alumne no arribarà a fer la fase de l'abstracció que un altre sí que farà, però el que no pots negar a aquest alumne és el coneixement de la realitat amb ulls matemàtics. I això, amb una mica de mà esquerra, crec que es pot fer.
Però primer no cal entrar-hi amb l'abstracció?
Fins a l'ESO, no és necessari entrar-hi. Un alumne pot superar l'ensenyament obligatori tenint coneixements bàsics matemàtics i sabent-los aplicar correctament a la vida diària. Moltes vegades, l'alumne sap conceptes o memoritza conceptes i, en canvi, si és incapaç de calcular de memòria el descompte que li puguin fer en un supermercat o el canvi que li han de donar en una botiga, per mi, això és un fracàs del professor. En aquesta fase d'obligatorietat, ha d'entendre una mica les matemàtiques i la geometria, però aplicades a la realitat. I després, a batxillerat, el pas següent: agafem els objectes i fem-ne abstracció. Es treballa amb béns matemàtics, amb el suport d'un cas pràctic. Aquí, ja es veurà si un alumne hi té més o menys facilitat. El que s'ha fet i encara es fa malament, de tant en tant, és entrar en el món matemàtic a través del fet abstracte. Això és antinatural. No respon al fet natural del pensament.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.