Salut
Bigotis al novembre
La fundació internacional Movember anima a deixar-se mostatxo per cridar l'atenció i conscienciar sobre la detecció precoç del càncer de pròstata
El moviment, nascut a Austràlia, recapta fons per a la recerca
Si durant aquest novembre algun amic, conegut o familiar apareix, de sobte, amb un bigoti, pot ser que s'hagi decidit adherir a una original campanya de conscienciació sobre el càncer de pròstata promoguda per la fundació Movember –nom que prové de la suma de les paraules, en anglès, moustache i november–. La iniciativa, que va aterrar a Catalunya i a l'Estat fa set anys, va néixer a Austràlia, on el novembre del 2003 un grup d'amics de Melbourne va organitzar una festa per a la qual tots els assistents s'havien de deixar bigoti. La convocatòria va tenir tant d'èxit que els promotors van decidir repetir-la cada any i buscar una causa per aprofitar el suport espontani que havia rebut la proposta. Finalment, van apostar pel càncer de pròstata, un problema de
salut que afecta milions d'homes, però del qual ni tan sols els principals interessats en parlen.
“La idea era seguir l'exemple del moviment que hi ha al voltant del càncer de mama”, explica David Cuspinera, coordinador de la campanya Movember a l'Estat espanyol. “Als homes ens costa moltíssim parlar de la nostra salut sexual i reproductiva; fem tot el contrari del que fan les dones”, reconeix Cuspinera. “El càncer de pròstata o de testicle continua sent tabú per a nosaltres”, hi afegeix. La mecànica de Movember és tan senzilla com innovadora. El bigoti serveix per cridar l'atenció d'amics i coneguts i per donar visibilitat a la causa. “La gent ens pregunta pel bigoti i aprofitem la situació per estendre el missatge de la importància de la prevenció i de les revisions periòdiques; el boca-orella és molt eficaç”, explica Cuspinera.
Per adherir-se a Movember, no cal ser home, però sí registrar-se a la web (www.movember.com) i aconseguir microdonacions. La recaptació total –la campanya es du a terme a 21 estats del món– es destina a projectes de recerca seleccionats per un comitè científic independent. L'any passat, la campanya va superar el milió de persones registrades (35% de dones) i va arribar als 113 milions d'euros recaptats. A l'Estat espanyol, 5.800 participants van aconseguir 85.000 euros per a la causa. A més, un projecte de recerca del Vall d'Hebron Institut de Recerca (VHIR) i un altre del Parc Tecnològic de Biscaia, van rebre finançament de Movember.
A l'Estat, es diagnostiquen prop de 20.000 casos nous de càncer de pròstata cada any –és el tercer càncer més freqüent en homes, després del colorectal i el de pulmó–. El director del servei d'urologia de la Fundació Puigvert, Humberto Villavicencio, insisteix que, a partir dels 50 anys, cal passar una revisió anual de la pròstata –abans, si hi ha antecedents familiars–, tant per detectar a temps qualsevol sospita de càncer com per controlar el creixement benigne de la glàndula. Gràcies al test de l'antigen PSA, actualment el 90% dels càncers de pròstata que es detecten són localitzats –fa només 20 anys, el 70% es diagnosticaven amb metàstasi–. D'altra banda, en els casos en què es requereix cirurgia, la laparoscòpia i la robòtica han permès guanyar precisió a l'hora de preservar la continència urinària i els nervis responsables de l'erecció.