Opinió

LA GALERIA

I les responsabilitats?

El túnel del TAV es va inundar perquè el mur que ara s'ha aixecat en poques hores no es va voler fer quan tocava

Els trens d'alta velocitat ja circulen i el trànsit internacional s'ha reprès d'una manera ràpida si tenim en compte que en un primer moment es va dir que la circulació pel túnel sota el Ter inundat quedaria tallada durant setmanes. Jo mateix ho vaig escriure i em vaig basar en tres fonts diferents. Com és que en sis dies s'ha arreglat tot, doncs, els pregunto. I la resposta és clara. Ells parlaven del que hauria calgut fer, és a dir, que després de treure l'aigua caldria haver fet un estudi a fons del túnel pròpiament dit, per vigilar si la pressió de l'aigua havia malmès alguna estructura i si l'aigua havia danyat el subsòl. I també, i sobretot, caldria haver posat a punt tota la maquinària d'altíssima sofisticació, la maquinària de seguretat per l'alta velocitat, que havia estat sis dies sota aigua. Això no s'ha fet i s'ha optat per donar prioritat a restablir la circulació. Vol dir això que tota aquesta feina caldrà fer-la.

Ara bé, Adif, amb una política comunicativa potent basada en la distracció i la derivació de responsabilitats cap a totes les parts menys la pròpia, té tot el suport de les estructures de l'Estat. Però això no amaga ni les distraccions ni les mentides. Si el túnel es va convertir en un canal i durant gairebé dos quilòmetres de túnel es van acumular milions i milions de litres d'aigua, és per la prepotència d'Adif. Sort que no hi ha hagut víctimes durant la inundació, però això no hauria d'aturar que algú comencés a estudiar a fons si n'hi ha hagut. Fiscalia, per exemple. Aquesta fiscalia catalana d'obediència espanyola que ha fet passar pel jutjat pagant penes de telenotícies molts alcaldes i exalcaldes pel tema de les dietes de la Federació de Municipis (alguna, escandalosa; la majoria, ben entenedores), potser hauria de pensar a avisar a Madrid que podrien fer el mateix amb les targetes opaques de Caja Madrid. I potser haurien de mirar si deixar una obra com la del túnel del TAV a Girona com l'han deixada quan el servei fa un any i nou mesos que està en marxa, té responsabilitat. La prepotència va fer que no s'aixequés aquell mur al cantó de la riera de la Pabordia i del riu Güell per on van entrar els milions de litres d'aigua. Un mur que després s'ha aixecat en hores. Doncs no haver-lo fet ha costat molts diners, i potser algú hauria de preguntar quants i de qui és responsabilitat no haver-lo aixecat quan tocava.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.