Dos perfils comercials i un problema: aparcar

Botiguers de Cambrils diuen que falten places d'aparcament i que la ciutadania opta per desplaçar-se a Tarragona o Reus

No és fàcil trobar aparcament a Cambrils i menys en temporada d'estiu, però la Unió de Botiguers té un front obert per posar solució a un problema gairebé endèmic. La ciutat se secciona en dues àrees comercials: la del centre històric, on els botiguers configuren el 20% del total que hi ha a la ciutat, i la de la zona del port, que aglutina la resta, el 80%. La Unió de Botiguers està a favor de les zones marcades amb blau als llocs comercials perquè «el trànsit és més fluid». El passeig Albert, carrer Pere III i Jacint Verdaguer ja són de pagament obligat i el sistema funciona perquè, segons Coll, abans els mateixos veïns de la zona que tenen aparcament privat deixaven els seus cotxes a fora, mentre que ara hi poden aparcar els veïns que vénen de més lluny. Aquesta situació ha originat certs conflictes però des de la Unió de Botiguers es té clar que cal treballar fort per frenar que els veïns que resideixen a les urbanitzacions marxin a comprar a Reus o Tarragona perquè hi poden aparcar i a Cambrils no. A banda, fa anys que el consistori treballa per introduir zones estrictament de vianants. Al passeig marítim, per contra, hi ha l'aparcament subterrani que gestiona Saba Aparcamientos SA, el de la Concòrdia, mentre que en superfície tot són zones blaves de gener a desembre, mentre que al centre històric funcionen de juny a setembre.

Habilitar la riera

Una de les propostes que posa sobre la taula la Unió de Botiguers per intentar donar solució al que consideren que és un problema és que l'Ajuntament condicioni l'entorn de les rieres: «Tenim una riera immensa en la qual es podrien fer espais d'aparcament sense haver de tapar-la del tot.» En aquest sentit, Coll explicava que «la gent ja ha après que pot aparcar al costat de les rieres» i afegia a més que el que s'hauria de fer és facilitar que la ciutadania pugui entrar dins el nucli, sobretot els mesos d'estiu i els caps de setmana: «Si tinguéssim molt lloc seria fantàstic», continuava explicant.

D'altra banda, des de la Unió de Botiguers també s'està pendent de les obres de la cooperativa agrícola, on es preveu que també es creïn noves places d'aparcament, les quals estarien situades al nucli de la ciutat.

2.565 aparcaments gratuïts i 638 de privats

Qui vulgui aparcar a Cambrils ha de saber que pot triar entre els espais públics de lliure aparcament i els pàrquings privats. D'aquests últims n'hi ha dos, que junts sumen un total de 638 places. Concretament, l'aparcament subterrani del passeig marítim gestionat per Saba Aparcamientos SA amb 390 places i el de Baix Camp SL de la plaça de la Concòrdia, amb 248 llocs. A banda, hi ha 16 pàrquings més, els quals ofereixen 2.565 places gratuïtes on veïns i turistes poden aparcar sense haver de rascar-se la butxaca. En total, 3.203 places d'aparcament, a les quals s'han de sumar les zones blaves. L'Ajuntament té la ciutat dividida en quatre grans àrees: la de Vila, on hi ha tres zones –passeig Albert, Pere III i Jacint Verdaguer– i 83 places; Platja –Pau Casals, Ramon Llull, Sebastià Elcano, Roger de Flor, Galceran Marquet, Esteve Anguera, Hug de Montcada i Vinyols– amb 247 places; Prat d'en Forès i Cambrils Badia –Lleida, Mont-roig, Riudoms, Montbrió, Vila-seca, avinguda Beethoven i avinguda del Mar– amb 238 places; i la zona Verge del Carme a l'avinguda Diputació, amb 43 places. En total 611 places més que sumades als aparcaments fan 3.814 llocs on els usuaris han de pagar per poder deixar el seu cotxe. Cada hora costa 0,80 euros. Tot i això, per no perjudicar els veïns, l'Ajuntament dispensa targetes de bonificació de la zona blava al 50% als residents que tributin a Cambrils.

La venda il·legal angoixa la UB

La venda il·legal «és una epidèmia i no tenim la vacuna contra això», deia Coll. Tot i que la policia local i els Mossos d'Esquadra fan campanyes de seguiment, es calcula que al passeig marítim hi pot haver més de 200 parades on es poden comprar CD, DVD i tota mena de bijuteria. Les patrulles de vigilants ja no són eficaces, però el que més preocupa la Unió de Botiguers és la «mala imatge» que es dóna, segons la seva opinió, de la ciutat pel fet, a més, que «tot són falsificacions». La crisi ha fet perdre fins ara entre un 10% i un 20% de les vendes. Coll explicava que les pèrdues són en diner perquè el turista és el mateix tot i que gasta menys. D'ençà quatre o cinc anys fins ara el comerç cambrilenc «té tot tipus de productes» i ha aconseguit situar-se a un nivell de vendes semblant al de Tarragona com a població costanera, explicava Coll. A més, el 90% dels comerciants ja no tanquen els seus negocis en temporada baixa i això contribueix que els cambrilencs tinguin menys excuses per marxar fora. La Unió de Botiguers té 280 associats i unes 340 botigues (el 70%), tot i que en el global de la ciutat, es calcula que hi poden haver fins a 600 comerços.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.