Posar fi a anys d'espera
La Generalitat anuncia que el 2015 serà l'any del lateral de l'autopista C-31, al seu pas per Badalona
Es desconeix el futur
de l'esperada B-500
De totes les grans infraestructures que consten a la llista d'espera del Barcelonès nord, no n'hi ha ni una que actualment estigui submergida en un mar d'obres. Ni tan sols s'han fet els tràmits necessaris perquè en qüestió de poc temps puguin començar a fructificar. Cap moviment de terres. Són les actuacions més cares i, en conseqüència, les més difícils d'encaixar en uns pressupostos que es quadren fent autèntiques filigranes.
Ara bé, en els darrers mesos hi ha hagut gestos (ja siguin paraules, ja siguin tràmits administratius) que, en projectes comptats, donen peu a l'optimisme. El cas més evident és el del lateral de l'autopista C-31 al seu pas per Badalona, on, des de fa dècades, resten per finalitzar 1,6 quilòmetres a la banda muntanya de la via.
Al maig, arribava el setè compromís en els darrers quinze anys per part de la Generalitat, aquest cop de mans del secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font. El govern català va comunicar a l'alcalde de Badalona, Xavier Garcia Albiol, la seva voluntat d'executar, dins l'actual legislatura, una part del tram pendent de construcció. La nova promesa, però, és menys ambiciosa que les anteriors, ja que no culmina el lateral, però potser és més realista, ja que ara es parla de construir-ne dos trams i d'aparcar per a quan l'economia ho permeti el sector més costós, el del barri de Sant Crist de Can Cabanyes, on hi ha habitatges afectats pels treballs i s'han d'expropiar a una seixantena de famílies.
S'evita així haver d'invertir de cop els dotze milions d'euros en què està pressupostat tot el lateral pendent (una peça imprescindible per encaixar l'arribada d'El Corte Inglés a la ciutat). L'actuació prevista ara, que es vol impulsar abans del 2016, puja a 3,5 milions d'euros. S'espera que aquestes obres tinguin cabuda en el pròxim pressupost de la Generalitat.
Dues ARE pendents
Pel que fa al sector de Sant Crist i als habitatges afectats pel lateral, el govern de Badalona del PP explica que el projecte segueix el seu curs. La zona que ha de deixar lloc al lateral de l'autopista C-31 va ser designada com a àrea residencial estratègica (ARE), una figura urbanística impulsada pel tripartit. Se'n van dissenyar 79 a tot Catalunya (implicaven la construcció de 90.000 pisos, la meitat protegits), però no van tirar endavant. A Badalona, se n'assignaren dues: la del Sant Crist (amb 176 habitatges protegits) i la del sector conegut com l'Estrella (158 habitatges lliures i 167 protegits).
En el cas de Sant Crist, s'estan fent els estudis necessaris per concretar el cost de les expropiacions i del reallotjament dels afectats. L'Ajuntament creu que el resultat podria estar a punt a la tardor. En el cas de l'Estrella, les administracions estan immerses en la redacció del planejament per poder procedir a fer l'aprovació inicial del projecte. L'horitzó, de nou, se situa a la propera tardor.
Retornant al capítol de les vies pendents de construcció, l'altra gran demanda ciutadana i, en aquest cas, sobretot empresarial, és la construcció de la nova B-500 que ha d'unir Badalona amb el Vallès. Dotze anys després que es projectés el desdoblament de la carretera de la Conreria, el seu futur està plegat d'interrogants. Tots els polítics comparteixen la conveniència de construir aquesta alternativa, però el projecte ha anat variant, tant en la forma com en el pressupost. O ha mancat l'acord polític, o han mancat els diners. La nova B-500 ha tingut pressupostos molt diversos, des dels 50 milions d'euros als 400 milions. També ha passat de ser una via sense peatge a contemplar aquest element com a imprescindible per poder finançar la via i quadrar els números. Aquesta primavera, el conseller Santi Vila va confirmar que, ara per ara, la B-500 no és a l'agenda de la Generalitat, tot i ser conscients de la importància de l'actuació.
Al Barcelonès nord, i més concretament a Santa Coloma de Gramenet, hi ha un altre punt pendent de la darrera injecció econòmica per culminar el sector. Es tracta del parc de Can Zam, el gran pulmó verd del municipi. Cal restituir la zona afectada per les obres del metro, junt amb altres millores. S'espera que aviat hi arribin diners.
Badalona aspira a ampliar els serveis de metro i tramvia
El darrer pla director d'infraestructures elaborat per l'Autoritat del Transport Metropolità (-2018) inclou la prolongació de la línia 2 de metro (ara acaba a l'estació Badalona-Pompeu Fabra, al centre de la ciutat) fins als barris del nord del municipi per pujar després en direcció a l'hospital de Can Ruti. El darrer tram, entre Morera i Can Ruti, havia de ser un metro lleuger, un sistema de ferrocarril urbà. Sense abandonar el transport públic, un altre repte que Badalona té pendent és l'allargament pel front marítim de la línia de tramvia que ara finalitza a l'estació de Renfe a Sant Adrià de Besòs.
L'entorn del port de Badalona pot veure la llum
Nou anys després de l'arribada dels primers vaixells al port de Badalona, l'entorn d'aquesta infraestructura segueix presentant una imatge desoladora. El canal que havia d'unir el port amb la ciutat segueix sent un projecte (tot i que s'hi endevina el forat) i els dos mil pisos que s'havien de construir a l'entorn del canal no han traspassat les maquetes. Ara, algun promotor s'ha decidit a engegar una promoció de pisos i en els darrers anys s'han fet diferents vies que milloren la connexió a la zona. S'espera un efecte dòmino i que altres constructores aterrin en aquest sector de la ciutat, ubicat al barri del Gorg.
Finalitzar el passeig marítim de Badalona
Dos anys després de l'estrena del tram del passeig marítim de Badalona que connecta el centre de la ciutat amb el port, l'Ajuntament mira de negociar amb el govern estatal per tal que el pressupost del 2015 incorpori una partida per a l'únic tram pendent, el del barri de la Móra, a tocar amb la ciutat de Sant Adrià.