Tarragona fa la visita al circ romà més comprensible
Actuacions a l'antiga porta triomfal i a les graderies ajuden a entendre millor per on discorria l'antic monument
Diverses recreacions permeten compartir el punt de vista dels romans
El circ romà de Tarragona és considerat un dels més ben conservats d'Europa, però les seves característiques i el fet que part del barri de la Part Alta hi estigui construït al damunt feien molt complicada la seva comprensió pels visitants. L'Ajuntament de Tarragona ha integrat ara en la visita turística el monument (que incloïa fins ara la capçalera de la rambla Vella i les voltes interiors) diverses millores executades en els darrers dos anys que permeten, fins i tot, posar-se en la pell dels ciutadans de l'època romana i descobrir quines eren les seves vistes fa més de dos mil anys.
“Sovint ens trobàvem gent que no acabava de tenir clar ni on estava el circ quan hi entrava”, va explicar ahir el director del Museu d'Història de Tarragona, Lluís Balart. Una de les novetats incorporades per evitar aquesta situació és un petit mirador, accessible des de la volta principal del circ, que ofereix una visió de la graderia nord del circ, recuperada gràcies a les obres dels carrers Trinquet Vell i Enrajolat. Una recreació de la vista que des d'aquell punt es tenia en època romana completa la millora,i el mateix tipus d'il·lustracions es repeteixen al peu de la graderia i a la plaça dels Sedassos, on encara queda pendent una actuació de recuperació de les restes del circ.
L'altre punt principal d'aquesta actuació ha estat la porta triomphalis (per on sortien els guanyadors de les curses al circ), en què s'ha reorganitzat l'espai i s'ha instal·lat un paviment nou que permet resseguir la vialitat original. En aquest punt, les
excavacions arqueològiques van permetre descobrir l'existència d'una nova volta, connectada al circ amb una porta i que
es dirigia a la torre del Pretori.
LA FRASE
Inscripcions per recordar els aurigues
Les millores executades al circ romà se centren sobretot a fer més comprensible l'estructura arquitectònica, ara escapçada, del monument declarat patrimoni de la humanitat per la Unesco, però les activitats que s'hi feien, les curses de bigues, també tenen el seu espai. En una de les sales adjacents a la volta d'entrada del conjunt, ara s'hi exposen dues còpies d'inscripcions llatines en què es fa referència a la història de dos famosos aurigues (conductors de bigues) de Tàrraco: Fuscus i Eutyches.