Col·lectius
Esportistes urbans a l'aire lliure
L'empresa Gonnafit ofereix classes en grup a diversos espais de Barcelona i altres ciutats catalanes
Els usuaris valoren especialment poder fer esport fora del gimnàs i les relacions de grup que estableixen
Són les 7 de la tarda al parc de la Ciutadella. Un grup de persones, algunes amb una samarreta verda en què es pot llegir “Gonnafit”, esperen que arribi l'entrenador personal. Han quedat per fer esport a l'aire lliure. Víctor de Castro, un jove advocat, no falta mai a la cita des que Gonnafit va començar a oferir el servei, al maig del 2013. “El que més valoro és fer esport sense haver de tancar-me en un gimnàs i poder interactuar amb la gent”, comenta. Marc Llopis, estudiant de traducció i interpretació, que té 20 anys, li dóna la raó. “És un concepte nou. Abans anava al DiR. Era més car i no gaudia tant”, subratlla.
Comença la classe. El monitor els reuneix en un espai de gespa. Els anima. “Agafem una cama i estirem amb l'altra... i no oblideu que els que maneu a la classe sou vosaltres.” Dels diversos punts de trobada que Gonnafit té a Barcelona, el de la Ciutadella és el que té més èxit. La Marta ja fa un any que hi va. Intenta no perdre's ni una classe. “És una manera de fer esport i passar-s'ho bé alhora”, indica.
L'activitat dirigida continua. No queden per córrer, tot i que aquesta va ser la primera idea dels promotors de la iniciativa. Acostumen a quedar-se en un punt i seguir una classe dirigida. “El concepte és senzill. Amb una esplanada i el propi cos es poden fer moltes activitats”, explica Adrià Buzón, un dels joves impulsors, de 26 anys. Llicenciat en INEF, va muntar l'empresa amb dos companys més de carrera. Tots tres treballaven gestionant instal·lacions esportives i van tenir la idea “un dia fent una cervesa”, explica Buzón. “A part de tonificar, que és molt important, el que es potencia també són les relacions socials”, hi afegeix.
Des del primer moment han insistit que no volen ser una competència als gimnasos. “És cert que al gimnàs a vegades t'oblides de la part de passar-t'ho bé”, declara Albert Villón, un altre dels promotors, de 28 anys. Van començar amb tres punts de trobada a Barcelona –a part de la Ciutadella també hi ha grups de fitness a Montjuïc i a la Diagonal– i s'han acabat estenent a altres ciutats, com a l'Hospitalet de Llobregat i Sant Vicenç dels Horts. Aquest mes d'octubre han inaugurat un punt a la UAB. Els preus també són un altre atractiu de la proposta. Amb una quota anual, el mes pot sortir per 12,99 euros. També hi ha tarifes mensuals de 17,99 euros, semestrals de 95,94 euros i anuals de 155, 88. “Vuit de cada deu persones que ho proven s'apunten”, diu Villón. En general, hi ha més dones que homes, i la franja d'edat va dels 18 als 45 anys. “La majoria feia més de 6 mesos que no anaven al gimnàs”, subratlla Buzón.
La voluntat dels promotors de Gonnafit és anar ampliant la xarxa a altres ciutats. Per això demanen la col·laboració d'ajuntaments o entitats esportives. “Estem creant una comunitat d'esportistes urbans”, diu Buzón, que confia poder anar ampliant els punts de trobada. “No cobrim les necessitats de la gent que surt a córrer”, aclareix el jove. Tot i així, també corren, i molt. I cada dia tenen més seguidors.