Un pont millora l'accés rodat al polígon Pratenc
Un viaducte de 304 metres sobre el Llobregat permetrà superar l'embús diari amb què es troben 11.400 vehicles
Un nou viaducte sobre el riu Llobregat al Prat permetrà que, a partir d'aquest mes, els 11.400 vehicles que entren cada dia de mitjana al polígon industrial Pratenc ho facin d'una forma molt més ràpida. Ja han conclòs les dues proves de càrrega en què 24 camions plens de runa i roca van comprovar la resistència del pont, i un cop passat aquest últim tràmit el pont ja està llest per ser obert al trànsit. Segons el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Mobilitat i Medi Ambient, Sergi Alegre, aquesta infraestructura és cabdal per permetre la fluïdesa del trànsit en els accessos al polígon Pratenc i a la zona d'activitat logística (ZAL) a la banda del Prat i descongestionar, a més, el pont de Mercabarna.
El viaducte connecta l'avinguda Onze de Setembre, la principal artèria del Prat, amb el carrer 100 del polígon Pratenc. El pont, de 304 metres de llarg, es complementa amb un tram de 350 metres de longitud paral·lel a la llera del riu i que connecta l'avinguda Onze de Setembre amb una rotonda just abans del viaducte. Un cop passat el pont, hi ha una segona rotonda i un vial de 200 metres fins al carrer 100. “Aquest pont representa un accés directe del Prat a aquesta zona comercial”, destaca Alegre, que explica que això permetrà posar fi als embussos i dificultats que ara han de sortejar els conductors. “Per arribar al Pratenc des del nucli urbà s'ha de passar per una rotonda, creuar el riu, anar a la Zona Franca de Barcelona i passar pel riu vell. Això, agreujat per un semàfor que a l'hora punta provoca cues importants, de manera que els conductors fan més quilòmetres, triguen més temps i els cotxes emeten més CO²”, hi afegeix. L'hora punta no és un detall menor en un polígon que té empreses amb 900 empleats que treballen per torns, de manera que l'acumulació d'entrades i sortides a certes hores del dia és important.
Obra amb retards
Aquesta gimcana quedarà reduïda en un trajecte per un pont que, segons Alegre, no només beneficiarà conductors sinó també vianants i ciclistes. I és que el nou viaducte inclou una vorera i un carril bici. “Algunes empreses ja ens diuen que és molt còmode anar-hi amb bici, ja que des del Prat és un trajecte de cinc quilòmetres. Abans era de set o vuit, però penalitzat pels semàfors i les rotondes”, assenyala el regidor.
L'obra, on destaca l'arc que farà que el pont no es deformi pel centre, no ha estat exempta de dificultats, ja que va començar el 2009 i tenia un temps d'execució de 14 mesos. Però els treballs s'han alentit i en algunes èpoques han estat aturats per les dificultats financeres de la Generalitat per fer front al pressupost de 21,5 milions d'euros. Així ho assenyala Alegre, que precisa que “la Generalitat ha optat per fer les obres lentament amb l'objectiu d'haver de pagar cada any una quantitat menor”.