Quan ‘elèctric' és sinònim d'‘estalvi'
La cinquena edició de la fira Expoelèctric de vehicles endollables atrau curiosos en aquests autos a l'Arc de Triomf de Barcelona
Els principals fabricants ofereixen la possibilitat de conduir-ne alguns models
Que endollable sigui sinònim d'estalvi és una opció més que viable quan es tracta de turismes. Els responsables de la casa Nissan explicaven ahir a l'Expoelèctric, la fira del vehicle elèctric que se celebra fins avui a l'Arc de Triomf de Barcelona, que l'estalvi mensual en combustibles, manteniment, aparcaments, peatges i impost de circulació, entre d'altres, pot arribar a 200 euros mensuals en relació amb un model convencional. De fet, conduir un cotxe elèctric a Barcelona i l'àrea metropolitana té premi: bonificació de fins al 75% en l'impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM), aparcament gratuït a la zona blava i zona verda, ús del carril bus VAO (vehicles amb alta ocupació) sense discriminació, càrrega gratuïta de bateries en carregadors a carrers i aparcaments públics (si més no, fins al desembre del 2016) i peatges gratuïts a les Fonts, Mollet, Vallvidrera, el Garraf i l'autopista del Maresme, en són només alguns avantatges. I tot això a banda, és clar, de l'avantatge mediambiental.
Tot i així, no tothom hi està tan d'acord. Ahir Carlos Mallorques, veí de Barcelona, passejava per la fira àvid de novetats en el sector i es definia amant de “tot tipus de cotxes”. “Però els elèctrics no són tant ecològics com tothom es pensa perquè la producció elèctrica en aquest país no és encara prou neta” assegurava. Comprar-se un vehicle d'aquestes característiques no era, per a aquest visitant, una opció clara ara per ara. “A casa no el podré recarregar i a la feina tampoc, i el preu de compra encara no és prou atractiu”, argumentava.
Qui n'estava més convençut era Joaquim Oliver, veí d'Arenys de Mar, que visitava la fira amb uns familiars. “Si no fos per la dona ja fa temps que en tindria un, de cotxe elèctric o híbrid”, explicava.
Els vehicles elèctrics només necessiten una bateria recarregable per funcionar i els híbrids endollables estan dotats de bateries que es poden recarregar a un sistema elèctric exterior però també a un motor de combustió.
Amb tot, al veí d'Arenys, la condició de jubilat li fa mirar amb lupa com es gasta els diners de la pensió. “Tinc dos cotxes i potser en sacrificaria un per un d'elèctric i l'altre el tindria pels viatges en què he de fer més quilòmetres”, explicava. “M'agrada no contaminar i també penso que aquest és el futur i que de mica en mica el sector ha de tendir cap a aquesta banda”.
Esteban Serrano, que havia testat un Renault Zoe en la zona de proves, visitava la fira amb els números fets i amb la idea més aviat madurada. “No tinc cotxe, així que si me n'he de comprar un pot ser que ho faci amb un d'elèctric”, reflexionava. “Els preus de compra cada vegada s'estan acostant més entre els elèctrics i els de combustió i vull triar l'opció que em faci estalviar més diners”, assegurava.
Amb uns preus que voregen 21.000 euros (però també arriben als 80.000 d'un Tesla), els vehicles elèctrics guanyen autonomia i qualitat en les bateries i milloren en tot tipus de prestacions d'última generació. “Noruega és el nostre referent”, diu Ramon Caus, director de l'Expoelèctric. “Allà el 20% dels cotxes que venen són elèctrics perquè es penalitza l'ús dels combustibles fòssils”, diu. Un llarg camí per recórrer, encara des del 2% que representa a l'Estat.