L'escenari del Principal d'Olot baixa al purgatori
És el títol de l'última obra de la companyia olotina La Funerària
Amb la premissa que tothom té alguna cosa que li crea un sentiment de culpa, la companyia olotina La Funerària converteix avui l'escenari del Teatre Principal (21.00h) en el purgatori. No en el purgatori catòlic al qual Dante va donar carta escènica a la Divina Comèdia, sinó en un espai de reflexió per la via del divertimento sobre la culpabilitat compartida. Purgatori és, doncs, una obra escrita i dirigida per Xavier Ruscalleda, que té un registre esperpèntic, lluny del retrat naturalista que ara s'estila. Segons ell, es tracta d'un retrat de la condició humana contemporània, que condueix l'espectador a la conclusió que o hi ha una regeneració profunda o tot se n'anirà en orris i tal com s'afirma en el programa de mà: “Que Déu ens agafi confessats.”
Perquè no quedi cap mena de dubte sobre el que pretén La Funerària Ruscalleda afirma: “Occident està en un període de decadència, en què perd el rumb per la corrupció, la desconfiança...” I encara queda més clar en el mateix programa de mà: “Tothom és susceptible de passar pel purgatori, fins i tot aquells que hem elevat a la categoria de santedat. Ni aquests se'n salven.”
Purgatori és una obra interpretada per Ferran Carmona, Pedro Carrizosa, Josep Jou, Anna Lagares i Albert March. La il·luminació va a càrrec de Quico Gutiérrez; l'attrezzo, de Salvi Capellà, i el cartell i la postal programa de mà han estat dissenyats per Xevi Prat i per Xavier Ruscalleda.
Purgatori és la tercera obra que representa La Funerària. La companyia que té la seu a l'Espai Xavier Bulbena va dur sobre l'escenari Audiència, de l'expresident txec Václav Havel, i Talamanca, un joc de nens, creada i dirigida també per Ruscalleda.
En tots els casos, es tracta d'obres que segueixen la línia del teatre que convida a la reflexió per la via de l'esperpent però també del divertimento. El Teatre Principal d'Olot torna a programar Purgatori pel 22 d'abril.