PERE GATELL
DIRECTOR DEL CEIP ELADI HOMS DE VALLS
«Un 13 per cent dels nostres alumnes tenen discapacitats psíquiques o sensorials»
A educació infantil i cicle inicial ara hi ha la unitat de suport d'educació especial (USEE) i en aquestes aules tots els nens estan dins el grup ordinari i són els mestres els que hi van a donar suport dins les classes amb programes individualitzats
-Quina diferència hi ha entre l'Eladi Homs i els altres centres?
-«Entre els anys 2003 i 2004 es va canviar el terme integració pel d'inclusió i amb la llei a la mà i, encara més amb la LEC, tots els alumnes tenen dret a anar a l'escola que vulguin, però en alguns casos si les deficiències són molt greus a l'Equip d'Atenció Psicopedagògica (EAP) els aconsellen matricular-se al nostre centre, sobretot per l'experiència que tenim acumulada de tants anys i perquè aquí continuen funcionant en aquests moments quatre unitats d'educació especial.»
-Què són aquestes unitats?
-«La d'educació infantil i cicle inicial ara té la denominació d'unitat de suport d'educació especial (USEE). En aquestes aules ja no existeixen com a grups sinó que tots els nens estan dins el grup ordinari i són els mestres els que hi van a donar suport dins les classes amb programes individualitzats o en moments puntuals prenen l'alumne de l'aula, segons l'assignatura. Hi ha dues unitats més que estan a cicle mitjà i a cicle superior que encara són dues unitats d'educació especial. El procés, però, ha de culminar amb el fet que tota la mainada d'educació especial siguin de deficiències lleus o greus estiguin en el grup ordinari d'alumnes i que siguin els professionals els que vagin a donar suport.»
-Aquesta fórmula s'aplica a tots els centres escolars?
«Si tenen unitats de suport especial, sí. Per exemple, a Valls l'únic centre, a més de nosaltres, que té USEE és el CEIP Eugeni d'Ors, que en té una, i a l'IES Narcís Oller en tenen dues, una a cicle inicial d'ESO i l'altra al segon cicle d'ESO. Els escolars que tenim al CEIP Eladi Homs hi poden ser fins als 14 anys.»
-Quants alumnes tenen amb necessitats especials?
-«Actualment un 13,12 per cent d'infants al nostre centre tenen discapacitats psíquiques, motrius o sensorials de grau mitjà.»
-Això ho determina la llei?
-«No, tenim el que tenim. És un percentatge elevat.»
-Doncs per a què serveix la llei de la inclusió?
-«Les altres escoles tenen un percentatge bastant més baix. Si els ho pregunta a ells li diran que no perquè en aquest percentatge inclouen les necessitats socioeconòmiques. Ara s'ha posat de moda posar-ho tot en el mateix sac, però hi ha molta diferència. També és veritat que la gent de Valls i de tota la comarca coneix la manera de funcionar del CEIP Eladi Homs i per aquesta raó les famílies opten per matricular-los al nostre centre. I a més, una vintena d'infants vénen per indicació de l'EAP.»
-Tenen l'equip necessari per fer front a aquest alt percentatge?
-«A més de la plantilla ordinària com en tots els centres, tenim quatre mestres d'educació especial, quan la majoria de centres en tenen un de sol, i disposen de quatre educadors també d'educació especial. Aquestes vuit persones donen atenció específica a aquest tant per cent tan elevat que tenim d'infants amb necessitats especials. En la resta d'escoles tenen un professor d'educació especial i als pobles petits en tenen un d'itinerant.»
-Amb vostès el Departament d'Educació fa una excepció, doncs?
-«Indirectament el departament segueix mantenint aquestes unitats de suport a l'educació especial en centres concrets com a pol d'atracció.»
-Ha viscut totes les etapes del centre?
-«Hi sóc des del primer dia i sóc el mestre més veterà que hi queda. Els tres primers anys la directora va ser Tere Benito; els tres següents, fins al 1991, el director va ser el desaparegut Josep Ramon López, que es va incorporar a l'IES Jaume Huguet i, posteriorment, va morir en un tràgic accident de trànsit. El curs 1991/1992 vaig passar a ser el director.»
-Què és el més complicat de ser una escola inclusiva?
-«Crec que tots els professionals han de tenir un grau molt alt de predisposició a acollir nens d'educació especial. El treball en grup del professionals en el nostre cas encara és més important.»
-Què recorda dels inicis?
-«Els primers anys teníem alumnes de fins a 8 anys, però també en vam rebre del centre Ginesta, de Valls, que tenien 14 anys. A poc a poc les edats es van anar equiparant.»
-La societat està preparada per rebre aquests nens?
-«El govern s'hauria de posar les piles en la inserció laboral perquè els percentatges establerts no es compleixen.»
-Tenir alumnes amb necessitats especials no fa baixar el nivell pedagògic de la resta d'estudiants?
-«Gens. Els beneficia molt com a formació integral de la persona.»
-Continuarà al capdavant de la direcció del centre?
-«No ho sé. El 2012 acaba el meu mandat. El que si és clar és que aquí m'hi sento molt a gust. En el seu moment em van donar una plaça definitiva a l'IES Jaume Huguet i la vaig rebutjar. Crec que hi continuaré sempre.»
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.