La memòria fixa del cineasta

Dediquen el tercer títol de la col·lecció Girona Fotògrafs a Antoni Varés, en l'any del seu centenari

«La memòria no guarda pel·lícules, guarda fotografies», deia l'escriptor txec Milan Kundera en la frase que serveix d'encapçalament al llibre que aplega l'obra fotogràfica d'Antoni Varés. Potser el gironí, per a qui primer de tot va existir la passió pel cinema, no hauria subscrit la sentència, però les imatges que va captar de la Girona de la postguerra tenen qualitats per erigir-se en mitjanceres d'aquella memòria que Kundera imagina, no pas en una seqüència dinàmica, sinó estàtica i bromosa com una aparició. Les imatges que componen el llibre, tercer volum d'una col·lecció iniciada amb Joan Martí Centellas i Josep Buil Mayral, mostren una Girona quasi desconeguda, a vegades d'un insòlit romanticisme proper al pictorialisme; d'altres, d'una modernitat rotunda, amb atrevits contrapicats que reforcen el contrast visual entre la vida i l'arquitectura decrèpita i obscura. Amb una introducció biogràfica escrita per la filla de l'artista, Albina Varés, junt amb Fina Navarrete, i un estudi de l'obra de l'expert en fotografia Bernardo Riego, el llibre es presentarà passat Fires. Mentrestant, i coincidint també amb el centenari, el Museu del Cinema projecta fins diumenge, en sessió contínua des de les 10 del matí, el documental de Varés La tragèdia de l'aigua, sobre les inundacions de 1940.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.