El Suprem declara improcedent però no nul l'ERO de Telemadrid
La decisió obligarà la cadena pública a pagar indemnitzacions més altes als acomiadats però no a readmetre'ls
La Comunitat de Madrid afirma que la sentència garanteix la viabilitat de l'emissora
El Tribunal Suprem (TS) ha confirmat considerat no ajustat a dret l'Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) aprovat per Telemadrid el 2013. Aquesta decisió obligarà la televisió pública madrilenya a pagar una major indemnització als 861 acomiadats, però no a admetre els treballadors, ja que anul·la els seus acomiadaments.
L'alt tribunal ha ratificat així la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) que estimava parcialment la demanda interposada per UGT, CCOO i CGT contra l'ERO de la cadena, però no decidia l'anul·lació del mateix, segons han comunicat fonts d'aquest tribunal.
La quantia de les indemnitzacions per acomiadament improcedent que haurà de pagar Telemadrid als treballadors acomiadats s'elevarà així de 20 a 45 dies per any en la majoria dels casos, tot i que algunes seran de 33 dies. Aquest increment suposarà una despesa addicional de 22 milions d'euros per a l'empresa, que aquest any té un pressupost de 80,3 milions d'euros..
El ple de la sala social del TS ha rebutjat els recursos tant dels sindicats, que reclamaven la nul·litat de l'acomiadament, com de l'empresa.
La sentència, que s'ha aprovat majoria, i els vots particulars contraris a la decisió es coneixeran en els pròxims dies, quan sigui notificada per la ponent, la magistrada Rosa Virolés.
El conseller de Presidència i Justícia de la Comunitat de Madrid, Salvador Victoria, ha valorat com “una bona notícia” la decisió del Suprem perquè “garanteix la viabilitat futura de Telemadrid com a canal públic de televisió”.
I és que el president del govern madrileny, Ignacio González, havia amenaçat que si els sindicats feien “inviable” la cadena “no tindria cap altra alternativa” que tancar-la.
De fet, els treballadors de Telemadrid havien seguit la mateixa estratègia processal que els de Canal 9. En aquesta ocasió, però, el Tribunal Suprem no declara nul l'Expedient, sinó improcedent.
Radio Televisión Madrid ha assegurat aquest dimecres que complirà la sentència del TS i indemnitzarà els treballadors afectats.
La sentència dictada a l'abril de 2013 pel TSJM, i avui confirmada pel TS, assenyalava que la “decisió extintiva” de l'ens públic no s'ajustava a dret al no haver-se acreditat la causa legal que es va adduir per qualificar de procedents els acomiadaments, amb el que va estimar parcialment la demanda interposada pels sindicats UGT, CCOO i CGT. L'alt tribunal madrileny considerava que la situació de pèrdues de l'ens havia resultat “provada”, però al mateix temps indicava que “resulta evident que una situació econòmica negativa (...) no és suficient per justificar els acomiadaments de 861 treballadors d'una plantilla total de 1.161”. L'escrit afegia que, com a “planejament estratègic” i “decisió empresarial”, seria “factible” que Telemadrid fes “una revisió general de la comptabilitat i del sistema de producció” a causa de la menor assignació pressupostària rebuda. No obstant això, puntualitzava que aquesta menor dotació pressupostària “no constituïx una causa d'extinció d'acomiadament col·lectiu per així eludir les conseqüències legals que d'aquesta decisió es deriven”.